TDC og Sonofon, de to største mobilselskaber herhjemme, oplever en eksplosiv vækst i brugen af den mobile datateknologi GPRS.
Langt de fleste nye mobiltelefoner kan benytte mobilselskabernes GPRS-net, og hos TDC blev mængden af mobildata sendt via GPRS sidste år femdoblet. Lige så stor vækst har konkurrenten Sonofon haft alene siden årsskiftet.
Reelt forretningsområde
- Det er et reelt forretningsområde, for omsætningen på data kan nu begynde at måles i procent af vores samlede omsætning, siger produktchef Jan Hoffmann fra Sonofon.
Han henviser til, at kunderne bruger deres nye mobiltelefoner med GPRS og farveskærm til en række tjenester og til at besøge informationsportaler.
For at skubbe til folks brug af GPRS er Sonofon samtidig begyndt at betale forhandlerne for at indtaste den rette opsætning, når de sælger en mobiltelefon med Sonofon-abonnement.
- Vi har erkendt, at folk skal hjælpes i gang med det her, så det er blevet en del af servicekonceptet at sætte telefonen op. Vi langer ikke længere bare en telefon over disken, fortæller Jan Hoffmann.
Erhvervslivet trækker læsset
Både Sonofon og TDC giver deres indholdsportaler, E-go og Fly, en del af æren for, at kunderne i højere grad sender og modtager mobildata.
- Siden den kommercielle lancering af Fly har vi set en pæn, jævn stigning i antallet af brugere, så vi i dag har rundet 20.000 unikke brugere om ugen, siger Mads Middelboe, administrerende direktør for TDC Mobil.
Alligevel er det hos TDC stadig erhvervslivet, der står for den største del af mobildataforbruget.
Hos Sonofon oplever Jan Hoffmann, at specielt muligheden for at synkronisere Microsoft-baserede mobiltelefoner med en Exchange-server driver GPRS-væksten i erhvervslivet.
IT-Brancheforeningen forventer, at der i år sælges omkring 1,6 millioner mobiltelefoner i Danmark, langt de fleste med farveskærm og GPRS.