"Vi kunne jo med det samme se, at dem, som vi gerne ville ansætte, ikke følte sig godt tilpas, når til de kom til samtale på vores traditionelle kontorer"

For fem år siden havde de lavet en rapport. Nu bygger de en prototype. Hør Deloitte Digitals europæiske chef fortælle om hvordan fremtidens vinderteam ser ud - og hvorfor du skal bygge prototyper i stedet for at lave slides.

Artikel top billede

Amazon Go er online-gigantens bud på en test-platform for fremtidens indkøb. Ved at bygge butikken får Amazon en unik indsigt i forbrugernes reaktioner.

Innovation og omstillingsparathed er tidens største buzzwords. Måske endda i så høj grad at den klassiske strategi er død for i stedet at blive afløst af en endeløs række af eksperimenter, som Bill Fischer beskriver i denne artikel hos Forbes.

Udfordringen er, at mange af vores ledelses- og managementfilosofier er formet ud af industrisamfundet hvor klare hierarkier, anciennitetsdrevne belønningssystemer og standardisering af produkter var succesfulde koncepter som gjorde mange virksomheder til globale konglomerater.

Den modsætning kender Paul Thompson godt efter 15 år hos konsulenthuset Deloitte.

Men de seneste fem år har han  som europæisk chef for Deloitte Digitals knapt 2.000 europæiske ansatte haft opgaven med at skabe en ny digital organisation midt i den klassiske konsulent- og revisionsforretning.

Det er en opgave, som har krævet alt den omstillingsparathed, som han i flere år har hjulpet Deloittes kunder med at opnå.

Strategien er ikke død

Men på trods af hastige omstillinger og en svært forudsigelig fremtid advarer Paul Thompson mod at tro, at behovet for en egentlig strategi er afgået ved døden:

"Uanset hvor forandringsparat og agil din forretning er, så skal du stadig have en strategi. Der er mange eksempler på succesfulde digitale forretninger, som udfordrer eksisterende firmaer. Men der er også stadig mange industrier, som er meget kapitalintensive, blandt andet transport med skibe, havne og fly som det kræver mange ressourcer at drive. Det siger sig selv, at de ikke kan have planer, som skifter hvert andet år."

Undgå forelskelsen i teknologi

I det hele taget advarer Paul Thompson mod, at man lader sig forelske i teknologi. I stedet er opgaven at anvende teknologien til at gøre sig smidigere som virksomhed:

"Mange af vores kunder er allerede succesfulde og er i gang med an masse forandringer. Kommer de til at ændre deres forretningsmodel i morgen, nej nok ikke. Men er de på udkig efter en måde at bære smartere og mere agile på - med teknologien", forklarer Paul Thompson og giver et par eksempler:

"Meget af den digitale revolution har fokuseret på slutbrugeren, men mange virksomheder begynder nu at se på hvordan de internt kan udnytte teknologi og data. Se bare på produktion af motorer til fly eller biler.

Fremkomsten af internet of things betyder, at du som producent har evnen til at styre og forudse problemer inden de opstår. Eller du kan rådgive meget specifikt om hvordan brugerne får flere kilometer pr. liter. Det er begge to eksempler på viden som kan indgå i en anden forretningsmodel end den, som producenten normalt anvender."

På tide at sammensætte et andet hold

Men vil du for alvor have nytte af de digitale muligheder, så er det ifølge Paul Thompson en anden medicin der skal til. En medicin som Deloitte og selv har måtte smage da Deloitte Digital-afdelingen skulle bygges op:

"I den digitale verden er tingene mere agile. Derfor kræver det en mere helheds- og samarbejdsorienteret måde at arbejde på. Og det kræver igen at vi har hold der kan samarbejde om design-, ingeniør- og forretningsdelen med udgangspunkt i kundens problem".

At kombinere den mere kreative tilgang med den daværende virksomhedskultur i betød, at Paul Thompson måtte lægge ekstra arbejde i at tiltrække en ny og anden type medarbejdere:

"Vi kunne jo med det samme se, at dem som vi gerne ville ansætte inden for design og de mere kreative fag ikke følte sig godt tilpas når til de kom til samtale på vores traditionelle kontorer. Så ud over, at finde en anden måde at arbejde på, så måtte vi også indrette os på en anden måde.", forklarer Paul Thompson og understreger at han oplevede det som en sund og nødvendig tilpasning.

Færre slides og flere prototyper

Og i virkeligheden blev de ændringer som Paul Thompson lavede hos Deloitte Digital en form for prototype, for hvordan opgaver nu bliver løst med meget færre slides og mange flere prototyper. For i stedet for at snakke om kulturen og arbejdsformen blev der i stedet eksperimenteret.

"Vores tilgang er nu, at vi ikke bare skal tale om ting, vi skal også se om vi kan bygge det. Så hvor vi for fem år siden havde vi lavet en rapport, en business plan eller en tør rapport til bestyrelsen, så laver vi nu en prototype.", forklarer Paul Thompson og nævner, at Deloitte har opført en komplet interaktiv test-butik i England, så kunder inden for detailhandlen kan prøve ideer af i et velkendt miljø.

En metode som Paul Thompson stærkt anbefaler alle, også selvom midlerne måske ikke rækker til en komplet test-butik.

For, som han understreger, så er der i dag så meget data og så nem adgang til værktøjer og kunder, at det bare handler om, at komme i gang med at prøve ting af. For som han slutter:

"Når du viser folk noget, så begynder deres fantasi at arbejde for dig."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser til datamatikeruddannelsen

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S