Nyt læk afslører CIA's hemmelige værktøjer til overvågning - afsløringerne kan få store konsekvenser

Gigantisk Wikileaks-læk kan få store konsekvenser for efterretningstjenester og almindelige borgeres brug af såkaldte 'internet of things-enheder.'

Den amerikanske efterretningstjeneste CIA's cybervåben er nu blevet offentliggjort af den kontroversielle organisation Wikileaks.

Tirsdag aften offentliggjorde Wikileaks en række dokumenter, der beskriver de hackerværktøjer og cybervåben, som efterretningstjenesten anvender for at få adgang til smartphones, tv, computere og andre type internetforbundet forbrugerelektronik.

Offentliggørelsen forstærker således den udbredte frygt for, at mikrofoner og kameraer i vores forbrugerelektronik kan bruges til at overvåge borgerne i deres eget hjem.

Eksempelvis har chefen for det amerikanske forbundspoliti FBI, James Comey, tidligere fortalt, at han selv dækker webcammet på sin computer med et stykke tape.

En praksis der også anvendes Facebook-stifteren Mark Zuckerberg.

Læs også: Sådan kan vi få styr på de ekstreme it-sikkerheds-risici i Internet of Things

Store konsekvenser for efterretningstjenesterne 
Ifølge den amerikanske avis Washington Post vil offentliggørelsen kommer til at skade CIA's arbejde og besværliggøre den amerikanske regerings samarbejde med Silicon Valley-giganter som Apple og Google.

Et samarbejde som i forvejen har været anstrengt efter, at Donald Trumps regering tiltrådte.

Læs også: Tech-virksomheder blæser helt usædvanligt til politisk kamp mod Trump - her er fem grunde til at de råber så højt

I offentliggørelsen bliver det blandt andet beskrevet, hvordan den amerikanske efterretningstjeneste går målrettet efter at udnytte sårbarheder i produkter fra blandt verdens største it-giganter. Her i blandt Apples iPhones.

Wikileaks hævder i følge Washington Post, at de offentliggjorte filer stammer fra en tidligere CIA-konsulent, og ifølge Wikileaks er offentliggørelsen af de seneste dokumenter - i både omfang og betydning - at sammenligne med de dokumenter, som Edward Snowden lækkede for få år siden.

Wikileaks hævder desuden, at de offentliggjorte dokumenterne blot er en del af større dokumentsamling, der vil blive lækket løbende.

Det er endnu ikke blevet fastslået om de lækkede dokumenter er ægte, men efterretnings-eksperter vurderer overfor både New York Times og Washington Post, at dokumenterne er ægte.

Læs også:
Dorte Toft: Velkommen til smogsamfundet

Mød de to russiske hackergrupper, der spreder skræk og rædsel i hele it-verdenen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014
KMD har hidtil fastholdt, at det har været "ny viden" for selskabet, at følsomme persondata fra landets jobcentre ikke må sendes ud af landet. En SKI-aftale viser dog, at KMD har kendt til reglerne siden 2014. "Selv i det omfang, at KMD ikke har haft de fornødne juridiske kompetencer, burde alle advarselslamper da have blinket i forhold til teksten i SKI-aftalen," lyder det fra juridisk ekspert.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .