Fem vigtige detaljer fra Apple kvartalsregnskab, som er værd at vide

Apple er klar med kvartalsregnskabet, som indeholder fem vigtige punkter, som er væsentlige at bide at mærke i.

Artikel top billede

Sent tirsdag aften offentliggjorde Apple sit seneste kvartalsregnskab, der viser både en omætningsfremgang og et fald i salget af virksomhedens vigtigste produkt, iPhonen.

I forhold til det tilsvarende kvartal sidste år faldt det globale iPhone-salg med én procent til 50,8 millioner enheder, hvilket svarer til en tilbagegang på 400.000 telefoner.

Vi har gennemgået regnskabet for dig, og herunder har vi fundet fem væsentlige punkter, der er værd at hæfte sig ved.

1. Heftig rygtestrøm skader iPhone-salget

I det seneste kvartal har Apple solgt 400.000 færre iPhones i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år, og meget tyder på, at det matte salg skyldes den heftige rygtestrøm om den næste iPhone.

Ifølge rygterne kommer den nye iPhone til at byde på en ny og bedre skærm, trådløsopladning og et helt nyt design, og det kan have betydet, at folk har valgt at udskyde deres investering i en ny iPhone.

"Folk afventer og ser, hvad der kommer til at ske med den nye iPhone," siger Ben Schachter, analytiker hos analysehuset Macquarie Securities, til New York Times.

Den næste iPhone ventes at blive præsenteret for offentligheden til september, men flere rygter peger på, at produktionsvanskeligheder hos Apples leverandører i fjernøsten kan udskyde den endelige lanceringsdato til slutningen af 2017 eller starten af 2018.

2. Forbrugerne køber færre, men dyrere iPhones

iPhone-salget flader ud, men til gengæld køber forbrugerne dyrere iPhones.

Af regnskabet frem går det, at selvom der er solgt færre iPhone er den samlede iPhone-omsætning steget. 

Den gennemsnitlige iPhone-salgspris er således steget fra 642 dollar i samme kvartal sidste år til 655 dollar i dette kvartal.

En del af forklaringen skal findes i lanceringen af den nye og dyrere iPhone 7 Plus, der udover at værre fysisk større end den almindelige iPhone 7 også er udstyret med et helt særligt kamera, der ikke findes i Apples andre telefoner.

"Efterspørgslen efter iPhone 7 Plus var meget større end vi havde forventet," sagde Apples administrerende direktør Tim Cook i det såkaldte earnings call (et konferenceopkald i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, red)

3. Wearables er sig selv et Fortune 500-selskab

Apples wearables-forretning er så stor, at hvis den var en selvstændig virksomhed ville den kvalificere sig til en plads på den såkaldte Fortune 500-liste over USA's 500 største virksomheder.

Det sagde Apples administrerende direktør Tim Cook i earnings call'et. 

På en 500. pladsen på Fortune 500-listen finder vi den amerikanske detailkæde Burlington Stores med en omsætning på 5,6 milliarder dollar.

Derfor kan vi ifølge Financial Times konkludere, at Apple gennem de seneste 12 måneder har omsat for mere end 5,6 millliarder dollar (38 milliarder danske kroner, red) i wearables-kategorien, der er Apples nyeste produktkategori.

I wearables-kategorien finder vi Apples smartwatch, Apple Watch, samt Apples hovedtelefoner, AirPods, og hovedtelefoner af mærket Beats.

Apple oplyser ikke de præcise salgstal for produkterne i wearables-kategorien, men i regnskabet er produkterne her fra samlet i kategorien "other".

Omsætningen for produkterne i denne kategori er steget med 31 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Til Financial Times oplyser Apples økonomidirektør, Luca Maestri, at salget af Apple Watch har udviklet sig "ufatteligt godt" og, at urets salgstal lige knap er blevet fordoblet i forhold til sidste år.

4. Services fortsætter med at storme derud af

Apples services-forretnings fortsætter med storme derud af og er vokset med 18 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Apples services-forretning omsætter nu for 7,04 milliarder dollar eller knap 48 milliarder danske kroner, og udgør nu 13,3 procent af Apples samlede omsætning,.

Apple forventer, at virksomheden i 2020 vil have fordoblet omsætningen på services-området.

Service-forretningen består blandt andet af indtægterne fra den populære App Store, iCloud og musikstreamingtjenesten Apple Music.

Indtægterne fra denne del af forretningen af kendetegent ved at være relativt stabile og ofte abonnementsbaserede, hvilket gør serviceforretningen særligt interessant for investorerne.

5. Salget i Kina fortsætter med at falde

Apples omsætning på det kinesiske marked fortsætter med at dykke, og er i dette kvartal faldet med 14 procent sammenlignet med sidste år.

Til det amerikanske medie Bloomberg siger John Butler, der er analytiker hos Bloomberg Intelligence, at det især er kinesiske smartphone-producenter som Huawei, Oppo og Vivo, der gør livet surt for Apple ved at tilbyde smartphones til lukrative priser.

Det er væsentligt for Apple, da Kina er blandt de allerstørste markeder i verden.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil