På sporet af Dells vilde sikkerhedsstrategi: Hvorfor køber og sælger Dell sikkerhedsfirmaer i et virvar til milliarder af kroner?

Las Vegas, Nevada: Dell har gennem en årrække købt, solgt og børsnoteret sikkerhedsvirksomheder i et omfang, der kan forvirre de fleste. Computerworld har forsøgt at finde en mening med galskaben hos Dell i Las Vegas.

Artikel top billede

Reportage, Las Vegas: "Sikkerhed skal tænkes ind i alt, hvad vi laver. Det er simpelthen en betingelse for at overleve som løsnings-leverandør til virksomheder."

Brett Hansen er vice-direktør for datasikkerhed hos Dell, og han forsøger at give Computerworld en forklaring på, hvorfor Dell har jongleret med så mange forskellige sikkerheds-brands i de senere år.

Ideen om at sikkerhed er altafgørende for Dells transformation fra produkt-virksomhed til løsnings-leverandør deler Brett Hansen med sin chef, Michael Dell.

Fra scenen i Las Vegas kaldte CEO'en mandag sikkerhed for "den største maker eller breaker" i den digitale transformation.

Det kan du læse mere om her: Kontroversiel udmelding fra Michael Dell: "Du bliver ikke konkurrencedygtig, hvis du satser på public cloud"

I det lys giver det mening, at Dell har postet milliarder af kroner i sikkerhedsfirmaer i de seneste seks år.

Køb, sælg, børsnoter!

Dells oprustning på sikkerheds-fronten tog for alvor fart i 2011 med købet af SecureWorks for mere end fire milliarder kroner.

Året efter investerede Dell stort i netværkssikkerhed og købte SonicWALL for mere end syv milliarder kroner, men inden de store indkøb nåede at blive til en sammenhængende strategi, blev posen rystet igen.

I april 2016 blev SecureWorks børsnoteret som selvstændig virksomhed, som Dell ejer størstedelen af, og bare to måneder senere blev SonicWALL solgt igen i juni samme år.

Læs også: Dell skiller sig af med hele sin software-division: Har desperat brug for pengene et andet sted

Tre måneder senere gennemførte Dell så det længe ventede køb af EMC for 440 milliarder kroner, og med EMC fulgte sikkerhedsprodukter fra blandt andet virtualiserings-giganten VMware.

Vgtigst af alt betød EMC-handelen, at Dell nu ejer det anerkendte sikkerhedsfirma RSA.

Det kan du læse mere om her: Verdens største it-firma på plads: EMC er nu smedet sammen med Dell i gigantfusion

Vi kommer aldrig i mål

Hverken RSA eller VMwares sikkerhedsprodukter har ændret sig siden Dell/EMC-sammenlægningen.

Men Brett Hansen pointerer, at strategien ikke går ud på bare at sælge allerede etablerede stand alone-produkter.

"Vi har dedikeret et stort antal ingeniører til at sørge for, at RSA's produkter nu fungerer problemfrit sammen med vores egne sikkerheds-tilbud, ligesom vi har integreret Airwatch (fra VMware, red.) i vores endpoint-sikkerhed," siger Brett Hansen.

Han tilføjer, at hoved-ideen med at eje så meget forskellige sikkerhed er at kunne udnytte ekspertisen på tværs af brands i alle typer produkter.

Han bruger RSA som et konkret eksempel, da Dell for nylig udviklede sikkerhedsproduktet Data Guardian.

Data Guardian bruges til at kryptere og administrere adgang til dokumenter, når de bevæger sig fra en platform til en anden.

I den sammenhæng var det ifølge Brett Hansen en stor gevinst at have adgang til RSA, selv om Data Guardian ikke er et RSA-produkt.

"I sådan et produkt skal der naturligvis integreres to-faktor-godkendelse. Og hvem er de førende indenfor to-faktor-godkendelse?" spørger han retorisk med henvisning til RSA's bredt anerkendte kompetence inden for netop den teknologi.

Tanken er altså ekstremt kortfattet, at hvis man vil være one-stop-shop på løsninger til entreprise-kunder, skal man være det samme på sikkerhed.

Er målet så nået?

Men er målet så nået efter tilkøb, frasalg og børsnoteringer for milliarder, eller skal der flere sikkerhedsfirmaer ind i folden, før missionen med at blive fuldbyrdet løsnings-leverandør kan fuldføres?

Det er det tilsyneladende ikke muligt at få svar på.

Brett Hansen vil heller ikke forholde sig direkte til amerikanske analytikeres advarsler om, at det kan skræmme kunder væk, hvis Dell har for mange sikkerheds-bolde i luften.

"Kunderne vil have flere ting fra færre virksomheder, og der, synes jeg, vi er nået hen. Men det, jeg elsker ved sikkerhed, er, at det er det eneste it-område, hvor man rent faktisk har en modstander. Den modstander udvikler sig hele tiden, så du får mig aldrig til at sige, at vi er i mål," siger han og skæver til en trind kommunikationsrådgiver, der overvåger interviewet:

"Og hvis jeg begynder at fortælle dig om køb- og salgsplaner, så går ham der til angreb på mig."

Læs også: 

Dell EMC haler hastigt ind på hovedkonkurrenter: Tre virksomheder kæmper nu om herredømmet på cloud-udstyrs-markedet

Dell dropper (næsten) Android: Det er en piv-dårlig forretning

Dell skiller sig af med hele sin software-division: Har desperat brug for pengene et andet sted

Dell Technologies fortsætter udsalg: Sælger kæmpe-divison til Open Text

Kontroversiel udmelding fra Michael Dell: "Du bliver ikke konkurrencedygtig, hvis du satser på public cloud"

Efter Dells opkøb af EMC: Dell får nyt navn

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger Sektionsledere til Center for Informationer og Datagovernance

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil