Deutsche Telekoms danske it-selskab, T-Systems, fik sidste år udbytte af at satse på danske virksomheder, der allerede for flere år siden skiftede til forretningssoftware fra tyske SAP.
SAP-forretningen voksede med næsten 60 procent, og det var med til at sikre T-Systems en fremgang i omsætningen på 73 procent til 235 millioner kroner.
- Mange danske virksomheder har puttet store investeringer i SAP for to eller tre år siden, og vi ser et stort marked i at optimere deres systemer i forhold til de nuværende forretningsprocesser, siger Lars Juhl, administrerende direktør for T-Systems Danmark.
Konsulenter fra udlandet
Fremgangen var så stor, at T-Systems måtte trække på moderselskabets internationale netværk af konsulenter for at supplere selskabets egne 50 SAP-konsulenter i Danmark.
Blandt andet derfor gav salgsfremgangen ikke gevinst på bundlinjen, hvor det blev til et underskud på ni millioner kroner.
T-Systems Danmark A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 234,7 | 135,4 |
Resultat før finansielle poster | -12,4 | -28,4 |
Resultat før skat | -13,7 | -30,1 |
Resultat | -9,0 | -25,0 |
Egenkapital | 22,5 | 9,3 |
Antal ansatte | 243 | 228 |
Forklaringen på underskuddet skal dog også findes i, at T-Systems' andre forretningsområder, telenetværk og Microsoft-support, er ramt af hård konkurrence.
- Ud over SAP-markedet, hvor der er fornuftige priser, så er resten af markedet pristrykket. Det viser sig også i, at vi med 100 millioner mere i omsætning stadig ikke kan få overskud, fortæller Lars Juhl.
Teleforretning skal vokse
Deutsche Telekom købte i vinteren 2002 et nordisk telenetværk med høj kapacitet fra det konkursramte schweiziske teleselskab Carrier 1, og det var også med til at sikre vækst i forretningen sidste år.
T-Systems har brugt omkring 15 millioner kroner på at opgradere nettet til datateknologien MPLS (Multi Protocol Label Switching), som er udbredt i Danmark. For at dække den investering spyttede det tyske moderselskab sidste år 22 millioner kroner i den danske pengekasse.
Det betyder, at det tyskejede selskab fremover vil satse stort på at sælge dataforbindelser til danske virksomheder med datterselskaber i udlandet.
- Vi er nu i stand til at forbinde danske moderselskaber med datterselskaber i udlandet til lavere priser i forhold til eksisterende teknologier. Nettet blev først færdigt i marts, og vi er i snak med en lang række virksomheder om at betjene dem både i Europa og uden for Europa, siger Lars Juhl.
Det nye forretningsområde skal få telekommunikation til at udgøre halvdelen af omsætningen hos T-Systems, hvor den ved årsskiftet kun udgjorde 20 procent.
Der er dog ikke ambitioner om den samme procentmæssige vækst i 2004, som T-Systems oplevede i 2003. Tværtimod handler det nu om at fjerne underskuddet på bundlinjen.