Pc-salget er faldet 11. kvartaler i træk: Mangel på komponenter giver høje priser og færre kunder

I snart fem år har pc-salget været støt dalende, og antallet af solgte computere har ikke været så lavt siden 2007.

Artikel top billede

Det samlede globale pc-salg i andet kvartal 2017 landede på 61.1 millioner enheder, hvilket er 4,3 procent mindre end året før ifølge analysefirmaet Gartner.

Det er det 11. kvartal i træk, at pc-salget falder, og en af hovedårsagerne er stigende priser.

“Højere pc-priser på grund af manglen på DRAM, SSD’er og LCD-paneler til skærmene har haft en meget negativ effekt på pc-markedet i andet kvartal 2017. Nogle producenter bed i det sure æble og betalte selv merprisen for at skaffe komponenter, mens andre hævede priserne på de færdige produkter,” siger Mikako Kitagawa, chefanalytiker hos Gartner.

Det har ikke haft den store effekt på erhvervsmarkedet, hvor prisvariationer grundet bundne kontrakter ikke sker så ofte, men det har haft en mærkbar effekt på forbrugermarkedet.

Læs også: Smartphonen giver din tablet og pc baghjul: Du bruger langt mest data med smartphonen

“Forbrugermarkedet er meget mere følsomt over for prisstigninger, og derfor venter mange forbrugere med at købe en ny computer, til priserne igen er faldet,” siger Mikako Kitagawa.

HP stadig størst

Den største pc-producent i verden er stadig HP, men kampen om førstepladsen er tæt mellem amerikanske HP og kinesiske Lenovo.

Særligt Lenovo fik tæsk i andet kvartal, hvor Lenovos globale salg faldt med 8,4 procent efter to kvartaler med vækst. Dell derimod oplevede det tredje kvartal i træk med vækst og med en stigning på 1,4 procent i markedsandel.

Ud over højere komponentpriser er pc-markedet truet af både smartphones, tablets og ikke mindst Chromebooks, som ikke tælles med i pc-statistikken hos Gartner.

Det samlede marked for Chromebooks oplevede en vækst på 38 procent i 2016, imens det samlede pc-marked oplevede et fald i salg på 6 procent.

Desuden ser det ud til, at udviklingen vil fortsætte, da der stadig vil være mangel på komponenter. 

Læs også: Vild uenighed om pc-salget: Er salget i vækst eller (stadig) på vej ned med høj fart?

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S