Guf for hackere: Intetanende virksomheder lækker interne data på åbne hjemmesider

Mange virksomheder renser ikke billeder og andre filer for metadata, inden de offentliggøres online. Det giver hackere let adgang til informationer om ansatte, der kan bruges til CEO-fraud.

Artikel top billede

(Foto: scyther5 / scyther5)

”Det er virkelig lavthængende frugt.”

Sådan beskriver Lewis Henderson fra sikkerhedsfirmaet Glasswall de metadata, der følger med, når virksomheder offentliggører billeder, PDF-filer og andre enheder på deres hjemmesider.

Henderson og Glasswall har for BBC undersøgt hjemmesider for udvalgte advokatfirmaer, banker, offentlige myndigheder og forsvars-leverandører for at finde ud af, om de lækker følsomme oplysninger - og det gør de.

Virksomhederne fjerner i mange tilfælde ikke metadata fra de filer, de publicerer, og dermed kan en uskyldig PDF pludselig blive et værdifuldt værktøj for hackere, der gerne vil begå CEO fraud.

Metadata på de undersøgte virksomheders hjemmesider indeholder i mange tilfælde navnet på den person, der havde oprettet filen, men også interne brugernavne og oplysninger om den specifikke software på brugerens computer ligger frit tilgængelige.

”Alle virksomhederne har sikkert en politik, der dikterer, at dette her ikke må ske. Men det betyder ikke, at der også er konkrete processer på plads for, hvordan man undgår det,” siger Lewis Henderson til BBC.

Skræddersyet svindel

CEO-fraud vinder frem i store dele af verden, og herhjemme er det blandt andet gået ud over Statens Museum for Kunst, der i april måned blev narret til at overføre 805.000 kroner til hackere, der udgav sig for at være museumsdirektøren.

Læs også: Tre konkrete råd: Sådan undgår du nemt at blive fuppet med 'CEO-fraud'

Ifølge Lewis Henderson vil det være let for en hacker at bruge sociale medier til at koble navnene fra virksomhedens metadata sammen med virkelige personer, og så er man allerede godt i gang med det målrettede hackerangreb.

”Jo mere information du har, jo mere kan du tilpasse det, du sender til dit mål,” siger han til BBC.

Den britiske sikkerhedsekspert Rik Ferguson fortalte tidligere på året til Computerworld, hvordan nigerianske bander organiserer CEO-fraud i Danmark ved hjælp af lokale freelancere.

Det kan du læse mere om her: 
Sådan organiserer nigerianske bander cyber-svindel i Danmark: Hyrer dansk arbejdskraft på det mørke net

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S