Stort netværksnedbrud sender it-systemerne til tælling på en stribe danske hospitaler

Region Hovedstaden er fredag ramt af et omfattende it-nedbrud, der giver store problemer med it-systemerne på alle hospitaler. Få seneste nyt om det store nedbrud her.

Artikel top billede

Seneste nyt i sagen: Kæmpe it-nedbrud sendte danske hospitaler i nødprocedure: Her er årsagen til problemerne

Patienter og medarbejdere på samtlige hospitaler i Region Hovedstaden er fredag formiddag ramt af et stort it-nedbrud.

Det erfarer Computerworld, der har haft en reporter på Hvidovre Hospital tidligt fredag morgen. 

"Vi har haft et netværksnedbrud siden klokken 07:20," oplyser Region Hovedstadens talsperson til Computerworld.

"Det har ramt vores pc'er, Sundhedsplatformen, vores telefoni og vores call centre."

"Vi har lokaliseret fejlen og er ved at komme op igen," lyder det videre fra Region Hovedstaden, der dog på nuværende tidspunkt ikke kan oplyse, hvornår systemerne på hospitalerne igen kører normalt.  

Der er cirka 39.400 medarbejdere i Region Hovedstaden, der arbejder på blandt andet Rigshospitalet, Hvidovre, Herlev, Bispebjerg, Gentofte og Frederiksberg Hospital. 

Patienter sendt hjem igen

Region Hovedstadens talsperson fortæller samtidig til Computerworld, at det endnu ikke vides, om problemerne også har ramt planlagte operationer, men at det som udgangspunkt ikke formodes at være tilfældet. 

Seneste nyt i sagen: Kæmpe it-nedbrud sendte danske hospitaler i nødprocedure: Her er årsagen til problemerne

Vores reporter på stedet fortæller, at patienter, der er mødt ind for eksempelvis at få taget en blodprøve, bliver sendt hjem igen, fordi der ikke er adgang til de nødvendige systemer.  

Samtidig kan man på blandt andet Hvidovre Hospital se følgende besked på en af afdelingerne:

Seneste nyt i sagen

Klokken 09:13 meddeler Region Hovedstaden via Twitter:

"Netværksnedbruddet er i store dele løst nu, men der er stadig funktioner, der ikke virker. Vi arbejder på at løse det. Opdateres."

Klokken 09:25:

"Det er endnu for tidligt at vurdere, om netværksnedbruddet får konsekvenser for dagens planlagte behandlinger. Opdateres."

Klokken 09:43:

"Alle systemer, der blev berørt af netværksnedbruddet, er nu oppe at køre igen - på nær SP-login. Opdateres."

Klokken 09:55

"Netværksnedbruddet påvirker ikke hverken 112, 1813 eller ambulancedrift. Akutberedskabet har sine egne servere, der ikke er påvirket."

Klokken 10:25:

"Alle systemer er nu oppe at køre igen."

Klokken 10:37:

"Netværksnedbruddet i dag skyldtes en fejl, som opstod under en standard procedure på en central netværkskomponent."

Seneste nyt i sagen: Kæmpe it-nedbrud sendte danske hospitaler i nødprocedure: Her er årsagen til problemerne

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S