Kaspersky afviser USA's spionage-anklager: ”Vi har da også samarbejdet med amerikanske efterretningstjenester”

USA's ministerium for indenrigssikkerhed har forbudt amerikanske myndigheder at bruge Kaspersky-produkter, fordi virksomheden angiveligt samarbejder med russiske efterretningstjenester. Nu minder virksomhedens CEO om, at man også har samarbejdet med amerikanske politimyndigheder.

Artikel top billede

”Vi vil åbne alle døre, I kan tjekke alt. Vi har ingen hemmeligheder, og vi gør ikke noget for at skade hverken kunder eller regeringer.”

Sådan lyder Eugene Kasperskys reaktion på, at amerikanske myndigheder har fået forbud mod at bruge sikkerhedsprodukter fra virksomheden af samme navn.

Det amerikanske ministerium for indenrigssikkerhed mistænker Kaspersky for at være i lommen på Vladimir Putin og det russiske efterretningsvæsen, og derfor skal myndigheder i USA udfase al Kaspersky-software senest om 90 dage.

Men ifølge CEO Eugene Kaspersky, er det dobbeltmoralsk og unødvendigt, når USA problematiserer, at et russisk sikkerhedsfirma samarbejder med russiske myndigheder om it-sikkerhed.

”Vi samarbejder med mange politimyndigheder rundt omkring i verden. Historisk har vi også arbejdet sammen med de amerikanske,” siger Kaspersky til BBC.

Kaspersky Lab samarbejder i øvrigt også med dansk politi om opklaringen af it-forbrydelser, men der er ingen statslige myndigheder, der bruger Kaspersky-produkter.

De er nemlig forpligtede til at købe hos Symantec eller BitDefender i kraft af en indkøbsaftale.

Læs også: 

Kaspersky forbudt hos amerikanske myndigheder: Beordret til at slette softwaren senest om 90 dage

Kasperskys danske direktør efter spion-beskyldninger: Danske myndigheder skal 'på ingen måde' frygte at blive overvåget

Kaspersky efter spionage-mistanke: ”Danske myndigheder kan godt adskille politik og teknologi”

Mistænkes for spionage: Kaspersky færdig som godkendt it-sikkerhedsleverandør i USA

Efterretningsfolk advarer mod statslig brug af Kaspersky - kan have forbindelser til den russiske regering

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse