53-årige Marc Benioff er medstifter og CEO for Salesforce. Foto: Lars Jacobsen.

Indsigt: Derfor er det vigtigt at holde øje med Salesforce lige nu

Indsigt: Salesforce har kronede dage og buldrer frem som aldrig før i selskabets 18-årige historie. Men hvad er det egentligt, der sker i selskabet lige nu? Her får du svar på tre centrale spørgsmål om en af de hurtigst voksende it-succeser lige nu.

Salesforce har gennem de senere år katapulteret sig op fra at være CRM-leverandør og op til at blive både et af de største og et af de mest indflydelsesrige it-selskaber i verden.

I den forgangne uge afviklede selskabet sin årlige kæmpekonference Dreamforce, der i med deltagelse af ikke mindre end 170.000 deltagere overgår det meste, der ellers finder sted i den dyre ende af it-branchen.

Computerworld var med på Dreamforce-konferencen i San Francisco, som bærer tydelige præg af, at Salesforce for tiden rider på en solid succes-bølge og skovler penge ind.

Men hvad er det egentligt der sker? Her får du svar på tre centrale spørgsmål om en af de hurtigt voksende it-succeser lige nu:

1. Hvorfor er det vigtigt at holde øje med Salesforce lige nu?
Selv om Salesforce efterhånden er et 18 år gammelt firma, så sker der - i lighed med et firma som Microsoft - rigtigt meget lige nu.

Firmaet var et af de første på cloud-bølgen og har levet godt af, at det tidligt høstede fordele på virksomhederns udrulning mod skyen.

Måske især fordi Salesforce med selskabets CRM-løsning traditionelt har henvendt sig til marketings- og salgsafdelinger, som med en cloud-baseret løsning ikke har haft behov for at rende it-afdelingen på dørene.

Men især én ting driver Salesforce-udviklingen lige nu:

Etableringen af Salesforce som komplet platform, der håndterer (næsten) alt fra avancerede kundetrackings-funktioner på nettet over lagerstyring til app-produktion og analyseværktøjer.

Den slags integrerede løsninger elsker de lidt større kunder som i den grad har brug for at bryde siloer ned – og det giver vækst, selv om Salesforce selv indrømmer, at selskabets løsninger ikke er specielt billige.

Skiftet fra enkeltstående løsninger til en mere integreret platform sker i øvrigt samtidig med, at Salesforce har haft travlt med at indgå i partnerskaber med virksomheder som IBM, Google, Microsoft og Amazon – virksomheder, der normalt regnes for konkurrenter til Salesforce.

Det sidste er en helt klar strategi om at være tilgængelig overalt, hvilket også det ambitiøse uddannelsesprogram, Salesforce lancerede til Dreamforce sender et tydeligt signal om.

Salesforce vil være en platform, der tiltrækker udviklere og specialister på samme måde, som det er tilfældet med Windows og diverse app-stores.

2. Hvad er de tre vigtigste elementer for Salesforce nu og i de kommende år
Det vigtigste element er det aggressive ryk mod at være en stor og bredt dækkende platform for erhvervslivet, som er omtalt oven for.

Den næstvigtigste ting, vi hørte om i San Francisco, var opdateringen af Salesforces Einstein-løsning, som er et selskabets bud på kunstig intelligens.

Einstein blev lanceret sidste år, men med opdateringen bliver Einstein en slags drag-and-drop-løsning, som kunder med nok data kan trække ned over alle slags datasæt.

I bedste fald kan kunden, uden at skrive en linje kode, derefter få rangordet kunderne efter potentielle mersalg, få vist om en elev er ved at droppe ud af skolen eller blive præsenteret for forudsigelser om eksempelvis vinterens salg.

Det tredje punkt handler om mennesker.

For få it-virksomheder taler så meget om mennesker og så lidt om teknologi som Salesforce.

Noget af det handler om kultur, men meget af det handler også om, at Salesforces brugere og kunder ikke nødvendigvis kommer fra det traditionelle it-miljø.

Men vigtigst af alt, så var meldingen fra både Salesforce og Salesforce-kunderne på konferencen, at det går rigtigt stærkt derude.

Så stærkt at det kan være svært at få folk med den fornødne blanding af kundefokus og teknologisk indsigt.

Det er en mangel, som kan være med til at bremse væksten.

3. Hvilke overordnede mål sigter Salesforce efter i de kommende år?
Salesforce fokuserer internt på at vokse i bredden og dermed få etableret sin platform, som den reelt styrende kunde- og afsætningsløsning på markedet.

Og selskabet vil udvide i dybden med dets løsninger inden for kunstig intelligens.

Rent vækstmæssigt er den offentlige sektor sandsynligvis interessant, for her er Salesforce ikke stærkt repræsenteret.

Udfordringen er, at man i Danmark og flere andre steder i Europa ikke er specielt begejstrede for at opbevare borgernes data i delte cloud-tjenester.

Så den barriere skal ryddes bort på politisk plan - og her har Salesforce endnu ikke de lobby- og pr-muskler, som Microsoft og Google kan fremvise.

Sidst - men ikke mindst - vil vi se flere partnerskaber i takt me,  at Salesforce vil køre på alt og sammen med alle.

Sidste år var Satya Nadella fra Microsoft på scenen med Marc Benioff. I år var det Googles cloud-chef, Dianne Green.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.