Artikel top billede

Dansk it-succes har milliarder af brugere: Det hele begyndte med et verdensberømt iværksætter-program

Danske Realm har udviklet en database, der i dag er installeret på 3,5 milliarder enheder. En stor del af virksomhedens succes skyldes, at de to stiftere bag Realm i 2011 blev optaget i en verdensberømt startup-inkubator.

I 2011 fik de to danske iværksættere Alexander Stigsen og Bjarne Christiansen en ide, der blev starten på et vildt eventyr.

Et eventyr som førte dem i armene på den berømte iværksætter Paul Graham og hans eftertragtede inkubator-program, Y Combinator.

De to danskeres ide handlede om at udvikle en database til mobiltelefoner. 

Installeret på milliarder af enheder

Det kan måske lyde kedeligt og usexet i mange smartphone-brugeres ører, men ikke desto mindre er deres virksomhed, Realm, i dag en klokkeklar succes. 

Apps, der bruger Realms database, er installeret på 3,5 milliarder enheder i hele verden, forklarer Alexander Stigsen.

Læs også: Dansk it-firma har landet en investering fra et af verdens største ventureselskaber: "De forlanger pengene 100 gange igen"

Samtidig har Realm har fået tilført 182 millioner i kapital fra nogle af verdens største venturekapital-virksomheder.

Og en del af forklaringen på det er ifølge Alexander Stigsen, at de fik ideen på det helt rette tidspunkt

“iPhonen var blevet lanceret få år tidligere, og alle var begyndt at lave apps. Alligevel eksisterede der kun én database til mobiltelefon og det var en gammeldags SQL-database. Det gav ikke nogen mening, og vi var overbeviste om, at der var plads til vores mere moderne object-database,“ siger han til Computerworld.

Fortid hos Nokia

Alexander Stigsen og Bjarne Christiansen mødte hinanden hos Nokias nu hedengange afdeling i København, der stod bag en række af den finske koncerns største mobilhit. 

Heriblandt de storsælgende 3210 og 3310-telefoner. 

Alexander Stigsen forlod Nokia i 2004, mens Bjarne Christiansen blev der til den bitre ende. 

Her kunne han fra nærmeste hold følge Nokias deroute, der startede da Apple i 2007 lancerede iPhonen. 

I denne periode gik Nokia fra at være verdens største mobilproducent, der sad på 40 procent af verdensmarkedet for mobiltelefoner, til at blive overhalet af Apples iPhone og telefoner med Googles Android. 

Læs også: Mød Adeo Ressi: Han har gennemgået tusindvis af profiler i jagten på det rå iværksætter-talent

Det var denne udvikling, der dannede bagtæppet til skabelsen af Realm, forklarer Alexander Stigsen til Computerworld. 

Ideen fangede også Paul Grahams opmærksomhed. Han står bag den verdensberømte startup-inlubator Y Combinator, og han modtog i 2011 en ansøgning fra de to danske iværksættere, der i foråret 2011 blev optaget i hans program.

Y Combinator var helt afgørende

Forløbet hos Y Combinator er på tre måneder, og det er målet, at deltagerne i den periode skal bygge et produkt, der er så stærkt, at de kan få en såkaldt seed-investering fra et venturekapital-selskab. 

Programmet afsluttes derfor også med en demodag, hvor alt hvad der kan kravle og gå fra Silicon Valleys venturekapital-miljø møder op. 

Realm var her i stand til at hente investeringer fra nogle af verdens største venturekapital-selskaber. Heriblandt Andreessen Horowitz og Greylock Partners, og ifølge Alexander Stigsen har optagelsen i Y Combinator været helt afgørende for, at det kunne lade sig gøre. 

“Der er ingen tvivl om, at Y Combinator var nøglen til det. Hvis vi bare var kommet som to ukendte gutter fra Danmark, så havde det været meget svært for os at få møder med folk af den kaliber, og de havde med garanti ikke lyttet til os med samme alvor,” siger han.

Inspireret af Paul Graham

Paul Graham er selv programmør og Y Combinator-programmet har været med til at føde betydningsfulde virksomheder som Airbnb, Dropbox og Reddit. 

De to Realm-stiftere var begge stærkt inspireret af Paul Grahams skriverier, som de havde fulgt gennem adskillige år. 

“Det betød, at vi forstod hans tankegang og derfor kunne skrive ansøgningen på måde, der ville fange hans interesse. Vi vidste at han var meget interesseret i programmeringssprog, derfor valgte vi at fokusere på, at databasen kunne integreres direkte i programmeringssproget,” fortæller han. 

Ansøgningen bar frugt. Og kort tid blev de to iværksættere inviteret til San Francisco til et optagelses-interview hos Y Combinator. 

Her får de 10 minutter til at forsvare deres ide, og samme aften får de at vide om de er blevet optaget. 

“Du får ikke lov til at lave den traditionelle startup-pitch. Der er i stedet tale om et helt regulært interview, hvor de stiller spørgsmålene, og du svarer. Det betyder, at det er meget svært at forberede sig,” fortæller han.

Læs også: Internationalt it-koncept kommer til Danmark: Skal blive kuvøse for morgendagens it-stjerner

Mest prestigefyldte inkubator

Y Combinator er formodentligt den mest prestigefyldte inkubator i verden, men der findes mange lignende programmer over hele verden. 

Alexander Stigsen forklarer, at han gennem årene har besøgt en del af dem. 

“Man har indtryk af, at de ofte laver en inkubator på den måde, som de tror en inkubator skal være på. De indlægger en masse milestones, som deltagerne skal nå, og de fylder deltagernes kalendere op med mentor-møder og pitch-træninger. Men hos Y Combinator er det helt anderledes,” forklarer han. 

Her er det en selvstændig pointe, at iværksætterne skal lære at stå på egne ben og kører deres forretning selv.

“På et intromøde den allerførste aften stiller Paul Graham sig op og siger: ‘I står på egne ben nu. Vi har et kæmpe netværk af advokater, revisorer, designere og mentorer. De står alle sammen til jeres rådighed. Men det er ikke dem, der kontakter jer. Ingen af dem løfter en finger, før I tager et intiativ til det',” fortæller Alexander Stigsen. 

Han fortæller dog, at Paul Graham hver onsdag arrangerede en fælles middag med de andre virksomheder på holdet.

Her var der foredrag fra nogle af de største iværksættere i Silicon Valley. Og de fik blandt andet mulighed for at møde Facebook-stifteren Mark Zuckerberg og Drew Houston der stiftede Dropbox. 

“Det gjorde faktisk et overraskende stort indtryk på mig. Set udefra får man ofte indtryk af, at det bare har været en 'smooth sailing' for de her virksomheder, men når du taler med dem finder du ud af, at det er den ene overlevelseskamp efter den anden,” siger han.

Læs også: Dette kan Tinders enorme succes lære os om innovation