Foto: Anders Engelbøl.

Dansk bredbånds-boom: Se ny opgørelse over danskernes downstream- og upstreamhastigheder

Der er massiv vækst i antallet af bredbåndsforbindelser på mindst 100 Mbit/s i downstream, viser Energistyrelsens netop offentliggjorte telestatistik. Se opgørelsen her.

Debatten om mulighederne for at få hurtigt bredbånd i alle afkroge af Danmark er bestemt ikke forbi.

På en regnsvejrsgrå decemberdag som denne, er det dog værd at glæde sig over de markante fremskidt, der trods alt er på bredbåndsfronten.

Især er det bemærkelsesværdigt, at antallet af fastnet bredbåndsabonnementer med 100 Mbit/s i downstreamhastighed er steget med 70,9 procent fra midten af 2016 til midten af 2017.

Det betyder, at 21,4 procent af bredbåndsabonnementerne i Danmark nu er på 100 Mbit/s eller mere.

Sådan lyder konklusionen i Energistyrelsens netop offentliggjorte telestatistik for første halvår 2017 (PDF).

Her kan man også læse, at der nu er 11.000 abonnementer med mindst 1 Gbit/s. Det svarer til, at 0,4 procent nu kan nyde godt af gigabithastigheder.

Her er overblikket over de markedsførte downstreamhastigheder i Danmark: Det fremgår også af telestastistikken, at det ikke kun er downstreamhastighederne, det går fremad med.

“I samme periode er antallet af abonnementer med upstreamhastigheder på mindst 50 Mbit/s steget med 47,6 procent fra 415.000 til 613.000, hvilket har fået andelen af abonnementer med mindst 50 Mbit/s i upstream til at stige fra 16,9 procent til 24,6 procent fra midten af 2016 til året efter.”

Læs også: Klar besked fra dansk bredbånds-professor: Glem diskussionen om fiber versus kobber - det er slet ikke det vigtige

“Den højeste vækst har bredbåndsabonnementer med mindst 100 Mbit/s i upstream haft med 173,5 procent fra midten af 2016 og et år frem, som er lig en stigning på 170.000 abonnementer. Dermed er der i midten af 2017 267.000 abonnementer med mindst 100 Mbit/s i upstream, hvilket svarer til en andel på 10,7 procent mod 4 procent i midten af 2016,” skriver Energistyrelsen.

Her er de markedsførte upstreamhastigheder i Danmark: I telestatistikken fremgår det også, at det totale antal bredbåndsabonnementer er steget med 2,5 procent, hvilket betyder, at vi er gået fra 3.738.000 til 3.830.000 abonnementer.

“Antallet af kobberbaserede bredbåndsabonnementer er faldet med 88.000 fra midten af 2016 til midten af 2017, mens antallet af fiber- og kabel-tv-abonnementer er steget med cirka 53.000 abonnementer for hver type."

"Fiber- og kabel-tv udgør dermed nu lidt over halvdelen af de i alt 2.489.000 fastnet bredbåndsabonnementer med en andel på tilsammen 52,4 procent i midten af 2017,” lyder det fra Energistyrelsen.

Fordelingen af fastnet bredbåndsabonnementer: Læs også:

Klar besked fra dansk bredbånds-professor: Glem diskussionen om fiber versus kobber - det er slet ikke det vigtige

Fuld fart på 5G-udviklingen: Telegigant melder om markante fremskridt med 5G-netværk

Peter Mægbæk har solgt både Fullrate og Plenti til TDC: "Jeg skal prøve noget nyt, der er svært og udfordrer mig"





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.