Artikel top billede

Derfor kan Amazon nye intelligente supermarked ændre alt: Eliminerer et menneskeligt lag, der ikke skaber værdi for kunderne

I de seneste år er der bag kulisserne sket en omsiggribende digitalisering af detailhandlen. Amazons nye intelligente supermarked er et eksempel på, hvad der sker, når den digitalisering pludselig bliver synlig for kunderne, lyder det fra en ekspert.

Amazon har netop åbnet et helt nyt intelligent og fuldt automatiseret supermarked i den amerikanske by Seattle. 

I supermarkedet, Amazon, Go møder du hverken kassemedarbejdere, kassebånd eller frustrerende køer.

I stedet registrerer supermarkedet automatisk dine indkøb og trækker pengene fra dit betalingskort via Amazons smartphone-app.  
"Det kommer til at fjerne en masse friktion i shopping-oplevelsen, og det har i sig selv en kæmpe betydning," siger Jarle Fink Korndrup, der rådgiver om digitalisering i detailhandlen for videnscenteret Innovation Lab.

Han hæfter sig blandt andet ved, at ny teknologi har gjort det muligt for Amazon at eliminere et "menneskeligt lag," der ikke skaber værdi for kunderne.

Han forudser, at det menneskelige bidrag til detailhandlen i de kommende år vil skifte karakter. 

"I stedet for at sidde og skanne varer ind skal medarbejderne bidrage med rådgivning, service og faglige information," siger Jarle Fink Korndrup.

En oplevelse ulig noget du har set før

Ifølge New York Times bliver shopping-oplevelsen i Amazons supermarked ulig noget, du nogensinde før har set.

Det er på trods af at butikken umiddelbart ligner et hvert andet supermarked.

Men udenfor din umiddelbare synsvidde gemmer der sig hundredvis af kameraer i loftet og sensorer på hylderne, der registrerer de varer, som du tager ned fra hylderne og kommer i kurven. Det vil ligeledes blive registreret, hvis du igen tager varen op ad kurven og sætter den på plads.  

Når du forlader butikken, bliver du automatisk faktureret via din smartphone på samme måde, som det eksempelvis sker, når du træder ud af en Uber-vogn.

Resultat af omsiggribende digitalisering

Ifølge Jarle Fink Korndrup er Amazons seneste tiltag resultatet af en omsiggribende digitalisering af detailhandlen, der har fundet sted gennem de seneste år. 

En digitalisering, der dog indtil nu er sket bag kulisserne, hvor butikker har høstet data om kundernes indkøbsadfærd og bevægelsesmønstre i butikkerne.

"Men nu er vi kommet til et punkt, hvor digitaliseringen begynder at blive synlig for kunderne, der oplever, at det får betydning for shopping-oplevelsen i butikken," siger han.

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Jarle Fink Korndrup påpeger desuden, at der i Asien gennem de seneste år er blevet eksperimenteret med koncepter, der til forveksling minder om Amazons supermarked.

Eksempelvis åbnede den kinesiske iværksætter-virksomhed BingoBox allerede sidste år et fuldt automatiseret mini-marked i Shanghai, mens Amazons kinesiske rival AliBaba eksperimenterer med fuldt automatiserede cafeer

Derudover tester den svenske virksomhed Wheelys noget så usædvanligt som et automatiseret og motordrevent supermarked på hjul i Shanghai. 

Wheelys er stiftet af den svenske iværksætter Per Cromwell, der i et interview med det amerikanske magasin MIT Technology Review sidste år fortalte, at han forudser en fremtid, hvor det mobile supermarked vil blive selvkørende. 

Dermed vil det være i stand stand til selv at køre tilbage til lageret og få fyldt hylderne op. 

Traditionelle spillere har stadig et forspring

Amazon er således blot en af flere spillere fra den internationale tech-verden, der nu begynder at flexe deres teknologiske muskler i den fysiske butikverden. 

Men Jarle Fink Korndrup vurderer dog, at de traditionelle spillere stadigvæk har et forspring her. 

Ikke blot i form af antallet af butikker, men også i form i mange års akkumuleret viden om forbruger-adfærd i den fysiske verden. 

"Indkøb ude i butikkerne adskiller sig trods alt en hel del fra e-handel, og indtil videre kender butikskæderne stadigvæk deres kunder bedre, end Amazon gør," siger han. 

Hvis de traditionelle butikker skal overleve i konkurrencen med Amazon, bør de derfor have to målsætninger, lyder det fra Jarl Fink Korndrup. 

"For det første bør de øge deres dataindsamling om kunderne endnu mere. Dernæst bør de, såvidt det er muligt, automatisere de ikke værdiskabende processer, der i dag bliver varetaget af mennesker. I stedet skal de fokusere på at levere både oplevelser og faglighed i butikkerne, som man ikke kan få på nettet," siger han.

Læs også: 

Stor dansk netbutik åbner fysiske butikker i Danmark: "Vi skal have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland"  

Vender på en tallerken: Derfor ser verdens største web-butikker pludselig guld og grønne skove i fysiske butikker