Her er forslaget: Sådan vil EU skrue ny digital skat sammen og stoppe it-giganternes skattefiduser

EU-Kommissionen er klar med to forslag til en ny digital skat, der skal sætte en stopper for de store internet-firmaers skattefiduser. Med det ene skal omsætningen beskattes. Med det andet skal indtjeningen beskattes - også selv om et firma ikke er fysisk tilstedet i et land. Se forslagene her:

Artikel top billede

EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager (R) er som ventet klar med et stort anlagt forslag til indførelse af en særlig digital skat.

Væsentlige dele af forslaget kom for dagens lys for flere dage siden, og der er tale om en af de hidtil mest aggressive initiativer rettet mod den lille håndfuld amerikanske it-virksomheder, som i årevis har domineret internet-markedet.

Reglerne skal ifølge EU sikre, at ‘digitale forretninger betaler skat på en fair og vækstvenlig måde i EU.’

“Reglerne vil gøre EU globalt førende i udformningen af skatte-regler, der passer til den moderne økonomi og den digitale tidsalder,” lyder det fra EU.

To forslag

EU fremlægger faktisk to forslag - begge såkaldte direktiv-forslag.

Det ene sigter mod at beskatte selskabernes indtjening i hvert enkelt land - også selv om den pågældende virksomhed ikke har nogen fysisk tilstedeværelse i landet.

Til gengæld skal det enten omsætte for minimum syv millioner euro i landet, have mere end 100.000 brugere i landet per år eller have mere end 3.000 kontrakter med virksomheder i det landet.

Det andet forslag sigter mod at beskatte omsætningen i de enkelte lande for selskaber, hvor ‘brugerne spiller en væsentlig rolle i værdiskabelsen og som er de sværeste at ramme med de nuværende skatte-regler,’ lyder det fra EU.

Dette forslag sigter mod store virksomheder med en omsætning på mindst 750 millioner euro om året og en EU-omsætning på mindst 50 millioner euro.

Det betyder i sagens natur, at forslaget primært vil ramme de store digitale spillere som Facebook, Google, Microsoft, Amazon, Apple, Netflix og lignende. Og det er da også hensigten.

I dag betaler virksomheder og borgere efter vanlig skatteteknisk tradition skat af indtjeningen. For virksomhederne gælder det, at de betaler fra deres europæiske hovedkvarter. Denne regel stammer fra en tid, hvor det krævede en del arbejde at åbne i et nyt land - eksempelvis med etablering af fabrikker og lignende.

Med en it-virksomhed kræver det næsten ingen - faktisk blot at man tænder en computer. 

Desuden har mange af de store it-selskaber en ret lav europæisk indtjening, da de betaler høje fees til deres amerikanske hovedkvarter. Og disse fees trækkes ud af det samlede regnskab, inden regnskabet når frem til den endelige indtjening.

Det kan du læse et eksempel på her: Sådan undgår Google europæisk skatteregning: 126 milliarder kroner bogføres som skattefri 'administrations-omkostninger' i Irland

Samtidig har mange af dem placeret deres europæiske hovedkvarterer i Irland, der målrettet har tiltrukket dem ved at tilbyde blandt andet meget lav selskabsskat.

Selskaber som Microsoft, Google, Dell, Dropbox, eBay, LinkedIn, Oracle, Paypal, Twitter, Uber og Airbnb har alle deres europæiske hovedkvarterer i Irland.

Transfer pricing anvendes også i stor stil herhjemme, hvor både CA, Oracle og Microsoft for tiden er involveret i store skatte-sager om transferpricing.

Det kan du læse mere om her: Oracle i dansk skattesag: Tvunget til at hensætte 142 millioner kroner - 'bestrider kraftigt' Skats krav.

Digital boom

Ifølge EU er ni af verdens 20 største selskaber i dag digitale.

“Udfordringen er at få mest ud af denne trend og samtidig sikre, at de digitale virksomheder bidrager med en fair skat. Ellers er der en reel risiko for, at det kan ramme medlemsstaternes økonomi, ” lyder det fra EU.

I dag betaler de digitale selskaber i gennemsnit omkring det halve i skat som klassiske virksomheder. Og det er åbentlyst urimeligt, mener EU.

Nemt at udnytte reglerne

Internet-firmaerne har haft nemt ved at udnytte reglerne, fordi det er langt nemmere for dem at flytte til nye lande i forhold til traditionelle virksomheder, der har skullet etablere fabrikker, kontorer eller andet for at flytte.

En digital virksomhed har blot skulle tænde for en server.

Du kan læse mere om, hvordan internetvirksomhederne typisk har opbygget deres strukturer her: Forstå fiduserne: Derfor er det så svært for EU at gribe ind overfor it-giganternes smarte skattetrick

Det kræver opbakning fra alle 27 EU-lande, hvis forslaget skal vedtages.

Er loven den rigtige vej at gå og indeholder den de rigtige punkter? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også: Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres.

Du finder begge forslag fra EU her: Digital Taxation: Commission proposes new measures to ensure that all companies pay fair tax in the EU

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil