Brugerne siver fra Firefox efter kæmpe-release af Quantum - markedsandel falder faretruende

Brugerne fortsætter med at vende ryggen til Firefox, selv om Mozilla for fire måneder siden lancerede kæmpe-opgraderingen Quantum.

Artikel top billede

Mozillas forsøg på at tilbage-erobre markedsandele på browser-markedet ser ud til at være slået fejl.

I hvert fald fortsætter brugerne med at sive væk fra Firefox fire måneder efter, at Mozillla lancerede en af selskabets hidtil største opgraderinger af Firefox, den såkaldte Quantum-version.

Den kan du læse mere om her: Mozilla klar med Firefox Quantum: Største release i 14 år - men har Firefox overhovedet en chance mod Chrome?

Nye tal fra Net Applications viser imidlertid, at Firefox har tabt markedsandele i marts.

Ifølge tallene anvendte blot 10,3 procent af verdens pc-brugere Firefox i marts efter det største fald for Firefox i de seneste to år. Det svarer til et fald på 1,1 procent.

Brugerandelen nærmer sig nu Firefox hidtil laveste punkt, der ramte selsakbet i sommeren 2016, hvor den røg helt ned på otte procent.

Firefox ramte den største brugerandel i april 2010, hvor mere end en fjerdedel af verdens pc’er kørte med browseren.

Mozilla havde ellers håbet at vende nedturen med lanceringen i november af Quantum, som selskabet dengang kaldte for ‘den største release i 14 år.’

Quantum indeholdte markante hastigheds-forbederinger, nyt brugerinterface og forbedret sikkerhed, men løb fra begyndelsen ind i forskellige problemer - blandt andet herhjemme.

Det kan du læse mere om her: 11 danske netbanker blokeret i ny Firefox-browser: Overbelaster Bankdatas servere

Fortsætter brugerne med at sive væk fra Firefox, kan det blive kritisk for Mozilla, der tjener hovedbestanddelen af sine penge på browseren.

91 procent af Mozillas indtjening kommer fra søgerelaterede royalties for brug af Firefox - eksempelvis fra Google, der betaler for at være default-søgemaskine i Firefox.

Fortsætter markedsandelen med at falde, er det højst sandsynligt, at disse selskaber ikke længere vil betale samme summer for positionen.

Fortsætter udviklingen vil Firefox droppe til under 10 procent i denne måned og til under ni procent i august.

Tallene fra Net Applications viser iøvrigt, at under halvdelen af verdens Mac-brugere nu anvender Apples Safari-browser.

Istedet vender Mac-brugerne sig i stor stil mod Googles Chrome.

Både Chrome samt Microsofts IE og Edge vinder således frem for tiden.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

PensionDanmark

Senior Data Scientist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2026

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil