Udforskningen af de fremmede planeter er en stor del af opgaven ved hver ny mission, og farerne synes altid at lure lige rundt om det næste hjørne.
Foto: Ghost Ship Games.

Anmeldelse: Lev livet som minearbejder på fremmede planeter

Samarbejde, strategisk udnyttelse af egne evner og en løstsiddende finger på aftrækkeren er vejen frem i denne danske debut titel.

Dybt nede i et hulesystem på et fremmet planet er noget helt galt.

Det der skulle have været en simpel, hurtig jagt på lidt ædle sten har sendt vores lille tremands-hold gennem et labyrintisk netværk af passager, og chancerne for at finde tilbage til overfladen er efterhånden svære at få øje på.

En blanding af paranoia og klaustrofobi gør ikke ligefrem det hele mere overkommeligt, men mørket der kun sporadisk oplyses af de elektriske fakler vi kaster ud i tomheden, er altovervældende og gangende vi hakker os igennem kun lige store nok til at vores dværg-mandskab kan være med.

På et splitsekund bryder helvede løs, og kratteriet der de sidste minutter har været tiltagende i volumen, bliver pludseligt afløst af et fuldblods angreb fra undergrundens kryb, der ikke har nogen interesse i at høre om vores mission.

Mens autokanonerne, haglgeværer og granater bruges i et forsøg på at holde dem på afstand, er det nærmest umuligt ikke allerede at glæde sig til den næste mission.

Deep Rock Galactic er en oplevelse der fra bunden er skabt til at blive nydt sammen med andre, hvis det ikke allerede skulle stå klart. Som nogle af de titler der så tydeligt har inspireret det, er det fokuseret omkring velsmurt samarbejde. Det betyder at du gør bedst i at kende og kunne snakke med holdets resterende, udenjordiske minearbejdere eller ”badass space Dwarves” som udvikleren selv beskriver dem.

Missionerne er indtil videre alle fokuserede omkring et håndfuld forskellige objektiver, der dog primært handler om at lande på fremmede planeter, grave sig dybt ned under deres overflade, indsamle en eller anden form for kostbarhed, og undslippe med livet i behold.

Samtidigt er det også vigtigt at slå fast, at spillet stadig er under udvikling og derfor løbende bliver udvidet med nye tiltag.

Hvordan man sammensætter sit hold afgøres af hvilke karakter-typer man hver især vælger.

Der er fire forskellige at vælge mellem på nuværende tidspunkt, og jeg endte derfor i rollen som levende tank, med en maskinkanon og svævebane-pistol (til krydsning af kløfter og afgrunde) som primære værktøjer.

Resten af holdet blev for vores vedkommende udgjort af en ”Driller” med særligt effektive graveværktøjer og flammekaster, samt en ”Engineer” der kan bygge defensive autokanoner og bruge et særligt gevær til at lave virkeligt hjælpsomme platforme ud af ingenting.

Den sidste rolle er en ”Scout” der foruden et haglgevær også kan benytte sig af en gribekrog.

Fælles for de fire karaktertyper er at deres evner udgør lige dele offensive og defensive muligheder hvilket fremmer samarbejdet, og samtidigt giver mulighed for nogle overraskende fleksible løsninger på udfordrende situationer, når evnerne kombineres.

Når Deep Rock Galactic fungerer bedst er det en herlig sammensmeltning af en smule Minecraft og en god portion Left 4 Dead, og til trods for at det ikke nødvendigvis er to titler der lyder som om de passer sammen, lykkedes det alligevel overraskende godt for den danske udvikler Ghost Ship Games.

Man kommer dog ikke uden om at der stadig er en par skarpe kanter hist og her, hvilket man må formode er hvorfor det stadig er under løbende udvikling.

Eksempelvis kunne man håbe på mere afveksling i missionstyperne, på trods af at det hele er skruet sådan sammen at selve udformningen af banerne konstant genereres på ny.

Ligeledes kunne man godt ønske sig et intelligent hint-system der uden for meget håndsrækning, kunne sende de mest forvirrede minearbejdere i den rigtige retning.

Mest rammende er dog at der lige nu ikke synes at være det store at spille for, når samarbejdet først sidder i skabet og alle kender deres roller.

Mulighederne for at opgradere eller på anden måde personliggøre ens hold er små, ud over et par standardiserede opgraderinger og kosmetiske udsmykninger.

Men selv med de skavanker er det svært ikke at lade sig underholde af det indhold der allerede på nuværende tidspunkt findes i pakken, og ligeledes svært ikke at se hvor stort potentialet i den færdige oplevelse er.

Har du derfor vennerne til at udgøre et ”badass rum-dværgs”-hold med hang til samarbejde og jagten på undergrundens mange hemmeligheder, er Deep Rock Galactic allerede nu et solidt køb.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Opsang til kommunerne: “I bruger uforholdsmæssigt meget tid på udbuddet og alt for lidt på kontrakten”
Kommunerne har for meget fokus på at undgå at få noget lovmæssigt i klemme og for lidt på at få brugbare kontrakter, når de laver it-udbud, lyder kritikken fra erfaren udbudsrådgiver.
Computerworld
Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018
Årets CIO 2018: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 13. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2018.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.