Udforskningen af de fremmede planeter er en stor del af opgaven ved hver ny mission, og farerne synes altid at lure lige rundt om det næste hjørne.
Foto: Ghost Ship Games.

Anmeldelse: Lev livet som minearbejder på fremmede planeter

Samarbejde, strategisk udnyttelse af egne evner og en løstsiddende finger på aftrækkeren er vejen frem i denne danske debut titel.

Dybt nede i et hulesystem på et fremmet planet er noget helt galt.

Det der skulle have været en simpel, hurtig jagt på lidt ædle sten har sendt vores lille tremands-hold gennem et labyrintisk netværk af passager, og chancerne for at finde tilbage til overfladen er efterhånden svære at få øje på.

En blanding af paranoia og klaustrofobi gør ikke ligefrem det hele mere overkommeligt, men mørket der kun sporadisk oplyses af de elektriske fakler vi kaster ud i tomheden, er altovervældende og gangende vi hakker os igennem kun lige store nok til at vores dværg-mandskab kan være med.

På et splitsekund bryder helvede løs, og kratteriet der de sidste minutter har været tiltagende i volumen, bliver pludseligt afløst af et fuldblods angreb fra undergrundens kryb, der ikke har nogen interesse i at høre om vores mission.

Mens autokanonerne, haglgeværer og granater bruges i et forsøg på at holde dem på afstand, er det nærmest umuligt ikke allerede at glæde sig til den næste mission.

Deep Rock Galactic er en oplevelse der fra bunden er skabt til at blive nydt sammen med andre, hvis det ikke allerede skulle stå klart. Som nogle af de titler der så tydeligt har inspireret det, er det fokuseret omkring velsmurt samarbejde. Det betyder at du gør bedst i at kende og kunne snakke med holdets resterende, udenjordiske minearbejdere eller ”badass space Dwarves” som udvikleren selv beskriver dem.

Missionerne er indtil videre alle fokuserede omkring et håndfuld forskellige objektiver, der dog primært handler om at lande på fremmede planeter, grave sig dybt ned under deres overflade, indsamle en eller anden form for kostbarhed, og undslippe med livet i behold.

Samtidigt er det også vigtigt at slå fast, at spillet stadig er under udvikling og derfor løbende bliver udvidet med nye tiltag.

Hvordan man sammensætter sit hold afgøres af hvilke karakter-typer man hver især vælger.

Der er fire forskellige at vælge mellem på nuværende tidspunkt, og jeg endte derfor i rollen som levende tank, med en maskinkanon og svævebane-pistol (til krydsning af kløfter og afgrunde) som primære værktøjer.

Resten af holdet blev for vores vedkommende udgjort af en ”Driller” med særligt effektive graveværktøjer og flammekaster, samt en ”Engineer” der kan bygge defensive autokanoner og bruge et særligt gevær til at lave virkeligt hjælpsomme platforme ud af ingenting.

Den sidste rolle er en ”Scout” der foruden et haglgevær også kan benytte sig af en gribekrog.

Fælles for de fire karaktertyper er at deres evner udgør lige dele offensive og defensive muligheder hvilket fremmer samarbejdet, og samtidigt giver mulighed for nogle overraskende fleksible løsninger på udfordrende situationer, når evnerne kombineres.

Når Deep Rock Galactic fungerer bedst er det en herlig sammensmeltning af en smule Minecraft og en god portion Left 4 Dead, og til trods for at det ikke nødvendigvis er to titler der lyder som om de passer sammen, lykkedes det alligevel overraskende godt for den danske udvikler Ghost Ship Games.

Man kommer dog ikke uden om at der stadig er en par skarpe kanter hist og her, hvilket man må formode er hvorfor det stadig er under løbende udvikling.

Eksempelvis kunne man håbe på mere afveksling i missionstyperne, på trods af at det hele er skruet sådan sammen at selve udformningen af banerne konstant genereres på ny.

Ligeledes kunne man godt ønske sig et intelligent hint-system der uden for meget håndsrækning, kunne sende de mest forvirrede minearbejdere i den rigtige retning.

Mest rammende er dog at der lige nu ikke synes at være det store at spille for, når samarbejdet først sidder i skabet og alle kender deres roller.

Mulighederne for at opgradere eller på anden måde personliggøre ens hold er små, ud over et par standardiserede opgraderinger og kosmetiske udsmykninger.

Men selv med de skavanker er det svært ikke at lade sig underholde af det indhold der allerede på nuværende tidspunkt findes i pakken, og ligeledes svært ikke at se hvor stort potentialet i den færdige oplevelse er.

Har du derfor vennerne til at udgøre et ”badass rum-dværgs”-hold med hang til samarbejde og jagten på undergrundens mange hemmeligheder, er Deep Rock Galactic allerede nu et solidt køb.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Han blev ansat til at flytte Carlsbergs 700 servere i skyen på halvandet år: "Vi valgte at rive plasteret hurtigt af"
Interview: På mindre end halvandet år har Carlsberg flyttet hele bryggeriets it-infrastruktur fra 700 servere over i skyen. Den nye platform skal sikre, at Carlsberg i fremtiden kan rykke fra sine direkte konkurrenter i Vesteuropa. Derfor blev Jakob From hentet hjem fra USA.
Computerworld
Datatilsynet advarer om falske GDPR-tilsyn: Mystiske folk i tøj fra sikkerhedsfirma dukkede op hos dansk ørelæge
Dansk klinik er blevet udsat for et mistænkeligt besøg af to mænd i forklædning som tilsynsfolk fra Datatilsynet. Datatilsynet kommer nu med et opråb: "Jeg håber, at vi med denne advarsel kan undgå, at det gentager sig."
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
Stor outsourcing i Region Hovedstaden kan føre til medarbejderflugt
Der er en risiko for, at vigtige it-medarbejdere vælger at forlade Region Hovedstaden, hvis et nyt stort outsourcing-projekt gennemføres.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.