Foto: Steffen Villadsen

Tag med Computerworld på besøg i Fujitsus udviklingslab i japanske Kawasaki: I fuld gang med radikalt kursskifte

Fujitsu Labs, Kawasaki, Japan: I mere end 75 år har Fujitsu udviklet og loddet hardware sammen inden for alverdens kategorier. Men løsningerne til kunderne skal ikke længere loddes. De skal programmeres. Det stiller store krav til en virksomhed i færd med en afgørende omstilling.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Indsigt i Fujitsus transformation fra at være orienteret mod hardware til nu at satse på digitale løsninger.
  • Glimt af Fujitsus historie
1.502
7:45 min
Der er langt fra Assensvej i Aalborg Øst til Kawasaki lidt uden for Tokyo. Faktisk er der præcis 8.705 kilometer i fugleflugtslinje.

Alligevel er Siemens Gamesas vindmøllefabrik ved Limfjorden en strategisk frontpost for japanske Fujitsu, der er på vej igennem en omfattende tranformation fra at være en hardcore hardwareproducent til at skulle udarbejde digitale løsninger.

Man skal godt nok 46 sider ind i Fujitsu’s strategi for 2018, men når man der har passeret alverdens nøgletal og høflighedsfraser, præsenteres virksomhedens fremtrædende kundecases. Og den første er dansk.

Eller den er faktisk krediteret til den spanske vindmølleproducent Gamesa, men løsningen er udarbejdet i Danmark og sat i sving på Siemens Gamesa's fabrik i netop Aalborg.

Her arbejder man rent faktisk med kunstig intelligens på produktionslinjen i et setup, hvor billedgenkendelse og kunstig intelligens har nedbragt inspektionstiden på de op til 75 meter lange vindmøllevinger med 80 procent.

Det giver en årlig besparelse på 32.000 timer.

Det kan du læse mere om her: Nu rammer kunstig intelligens de danske produktionsbånd: Vindmøllevirksomhed øger effektiviteten med 80 procent


En tung arv
Plænen foran Fujitsu Labs japanske hovedkvarter i Kawasaki er klippet så tæt, at det minder om greenen på en golfbane. Der ligger ikke så meget som asken fra et cigaretskod eller en rørepind fra en tom to go-kaffe på jorden

Det var her lidt syd for Tokyo, det hele begyndte tilbage i 1935.

I dag udvikler virksomheden en stor del af sine produkter netop med afsæt i bygningen, der i dag ligner en rundet udgave af Arne Jacobsens legendariske SAS Hotel i København.

Stemningen er på mange måder gammeldags. De eneste kvinder i bygningen sidder i receptionerne eller rydder af efter frokosten iført smokingskjorte og butterfly.

Og på den øverste etage kan højhusets høje herrer nyde en tavs udsigt ind over Tokyo.

Det virker mærkeligt, at dette skulle være en af verdens digitale frontposter, men ikke desto mindre er stedet udgangspunkt for en lang række teknologiske spring, der har taget plads i bevidstheden og dagligdagen hos hele verden.

I kælderen er en del af den oprindelige bygnings gamle gulv bevaret og lige ved siden af, står en af Fujitsus første computere FACOM 138A tilbage fra 1960.

Med et tryk på knappen begynder de mange dioder at blinke, og fra de mange stik og relæer kommer små blå gnister. Pludselig går en skrivemaskine i gang med at banke sine arme ind i et stykke gult papir.

Artiklen fortsætter under videoen Den snart 60 år gamle computer er et af de første kapitler i den lange hardware-fortælling, der er en stor del af både Fujitsus arv og identitet.

Ved siden af det store skrummel i kælderen i Kawasaki står gamle pc’er med CD-ROM-drev og spinder.

Rører man ved musen på en senere maskine, bliver man stillet ind til et slag syvkabale i Microsoft ’95 – ligesom man kan kigge på supercomputeren ”K” fra 2011, der dengang var verdens hurtigste.

Alt sammen understreger, at Fujitsu i mange år har været kendt som en stærk spiller på hardware-markedet, men det er altså ved at ændre sig.

Selvom virksomheden allerede i dag henter omkring 55 procent af sin årlige omsætning på 39 milliarder dollar fra andet end hardware, skal virksomheden yderligere den vej fremadrettet.

Tallet snyder nemlig en kende. En stor del af de penge, der strømmer ind fra andet en hardware kommer fra it-outsourcing og slutbruger-support samt kørende teknikere.

I fremtiden skal en væsentlig del af den blok udgøres af reelle digitale løsninger, der udarbejdes i samarbejde med kunderne, og ikke af de kørende teknikere.

I den strategiske omstilling spiller Danmark altså en væsentlig rolle med vindmølleløsningen hos Siemens Gamesa i Aalborg.

En ny måde at sælge it på
Det er altså løsninger som den danske, der skal fylde op i ordrebogen hos Fujitsu i fremtiden.

Derfor er det da også et helt centralt punkt på Fujitsu Forum 2018, der netop har været afholdt i Tokyo.

Teknologi såsom kunstig intelligens skal ikke længere være noget, man bare taler om, men derimod noget kunderne kan bruge.

”Det, virksomheder som vores plejede at gøre, var at sælge kunderne it. Nu skal vi til at sælge løsninger,” forklarer Martin Schultz, der er senior research fellow hos Fujitsu.

Men det med at komme og trække færdigudarbejdede løsninger fra hylderne ned over hovedet på kunderne er ikke vejen frem længere, siger han.

Hvis kunstig intelligens skal give mening for kunderne, kræver det, at man laver løsninger, der tager udgangspunkt i kundernes konkrete situation og udfordringer.

”Engang kom innovationen fra vores laboratorier, hvorfra vi kørte den ud til kunderne, men sådan er det ikke længere. I dag kommer innovationen fra kunderne selv,” siger Martin Schultz.

Den kække tysker er ansat for at give visionen en form for akademisk tyngde. Men han tynges selv af, at selvom man pakker visionen for virksomheden ind i slides med økonomiske nøgletal, grafer og krystalkuglekiggeri, er faktum, at hardwaremarkedet er benhårdt.

Det kan være svært at skille sig ud i et marked for hardware, der udvikler sig i høj fart og med skarp konkurrence. Det giver ikke just de store marginer på hverken aircondition eller laptops, og derfor skal væksten komme andetsteds fra.

Selvom der ligger en relativt stor investering bag at foretage en skræddersyet AI-model til en virksomhed som Siemens Gamesa, kan dele af den tages videre til andre virksomheder med lignende udfordringer, og her kan der være penge at tjene.

Idéudvikling på japansk
Derfor arbejder man hos Fujitsu blandt andet med at afholde workshops i Tokyo, hvor 900 kunder har været forbi virksomhedens Digital Transformation Center til, hvad der efter europæiske standarter kan virke som en ret almindelig idéudvikling med gule sedler og medarbejderinddragelse.

Det er dog en nærmest revolutionær tilgang i japansk optik, og herligheden vises da også med stolthed frem.

Her får primært de japanske kunder mulighed for at arbejde med den digitale omstilling i håb om, at de skriver sig op til en løsning leveret af Fujitsu.

”Vi starter med at tale om deres visioner. Derefter kan de identificere deres udfordringer, og herefter kan vi begynde at kigge på konkrete løsninger. Så håber vi selvfølgelig, at de vælger os til at udarbejde en løsning, ” siger Hiroshi Kondo, der er leder af Fujitsus Digital Transformation Center.

Supercomputer som Saas
Men selvom fremtiden ligger i en højere grad af digitale løsninger som den danske fra Aalborg, så spiller hardware som sagt en enorm rolle ikke bare i historien, men også i den japanske virksomheds selvforståelse.

Derfor er Fujitsu også klar med en afløser for supercomputeren "K". Navnet er Digital Annealer, og teknologien er netop blevet lanceret.

Det er dog ikke blot et teknisk vidunder udviklet for at imponere omverdenen fra en kælder i Japan. Derimod skal den nye ”supercomputer” levere tæt på uanet power til kunderne som en form for software-as-a-service-løsning (SaaS).

Idéen er, at kunderne kan tilkøbe den enorme kraftkapacitet, lige nøjagtigt, når de har brug for den.

Teknologien bygger på noget, der kunne lugte lidt af kvantecomputer, men der er stadig et stykke vej. Det ændrer dog ikke på, at Fujitsu forsøger sig med at muliggøre noget, som mange andre blot taler om kan ske et sted ude i fremtiden.

”Teknologien er på en måde stadiet før kvantecomputeren. Andre store virksomheder taler om kvantecomputeren, og om hvor teknologien kan være om en årrække, mens man hos Fujitsu tilgår det med en ydmyghed og siger, at vi kommer med en løsning, der anvender nogle af teknologierne og dermed åbner for, at kunderne kan bruge nogle af mulighederne," siger Søren Rinnov Østergaard, der er administrerende direktør for den danske del af Fujitsu.

Han fortsætter:

"Det er også symbolet på den rejse, Fujitsu er på, hvor man bruger noget cutting edge-hardware, men for første gang går vi ud og sælger det som en service og ikke som et hardwareprodukt, hvor kunderne køber og ejer det.”

Der er teknisk set lysår mellem den blinkende terminal i kælderen i Kawasaki og den nyeste løsning fra japanerne.

Men lanceringen af den nye løsning, der trækker tråde tilbage til Fujitsu’s hardwaretradition, er samtidigt ikke bare et bevis på, at fremtiden er digital – også for supercomputere, men i høj grad også et bevis på, at Fujitsu godt ved, at det er den digitale vej, man skal gå herfra.

Computerworld var inviteret til Fujitsu Forum 2018 i Tokyo af Fujitsu. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Test: Huaweis Matebook X er særlig laptop med en svaghed, som du skal være opmærksom på
Huawei beviser endnu en gang, at de sagtens kan mingle sig med de bedste pc-producenter. Men alligevel skyder selskabet lidt ved siden af, med sin nyeste maskine.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Optimér produktiviteten og lad din printer følge med ud i skyen
De fleste virksomheder investerer betydelige beløb i den digitale transformationsproces, men skriver alligevel dokumenter ud som aldrig før, og medarbejdere opfatter decideret print som en forudsætning for at kunne arbejde effektivt. Alligevel er virksomhedens printstruktur ofte et systemmæssigt stedbarn, der er sammenstykket af mange forskellige enheder og platforme – hvilket skaber forvirring og betydeligt tidsspilde. Print passer heller helt ind i hverken den eksisterende digitale infrastruktur eller i den cloudbaserede infrastruktur, virksomheden sigter mod. Det udfordrer både sikkerhed, produktivitet og digital strategi som hele. I denne hvidbog kan du læse om udfordringerne og om, hvordan du håndterer dem mest effektivt som et led i den digitale transformationsproces.