Efterfølgeren til GDPR på vej: ePrivacy kan koste europæiske virksomheder billioner af kroner

I kølvandet på GDPR arbejder EU på en ny ePrivacy-forordning, der blandt andet kan komme til at føre til strenge krav om behandling af metadata i forhold til digital kommunikation. Interesseorganisationer og selskaber er for alvor gået ind i kampen mod ordningen.

Artikel top billede

En række tech-virksomheder og interesseorganisationer er i gang med en større lobbykampagne, der skal sikre at den nye ePrivacy-forordning (ePR) lukkes ned eller som minimum svækkes.

Ifølge en lobbydatabase, sat sammen af Transparrency International EU, har flere prominente aktører lobbyfolk ansat til at gå i kødet på ePR-forordningen, herunder Cisco, Facebook, Google, IBM, Microsoft, SAP, DigitalEurope, the American Chamber of Commerce og Interative Advertising Bureau Europe.

Det er uklart, hvor mange penge der bruges på at kæmpe mod netop denne forordning, da man kun skal opgøre samlede lobby-omkostninger knyttet til Europa Kommissionen.

Det skriver The New York Times.

ePR-forordningen er fortsat under behandling, og den er endnu ikke på plads. Europa-Parlamentet godkendte et forslag i efteråret om at gå videre med forordningen, som nu er sendt videre til Det Europæiske Råd med repræsentanter for 28 lande. Rådet skal komme med et endelig udkast til en lovtekst, men her er forhandlingerne angiveligt gået i stå på grund af interne kampe.

Læs også: Ny privacy-regulering på vej: Skal erstatte udskældt cookie-lov - og bøderne bliver kæmpestore

Stor modstand mod ePR

The Developers Alliance, en interesseorganisation der repræsenterer Facebook, Google, Intel og en række app-virksomheder siger, at den nye forordning kan komme til at koste europæiske virksomheder mere end 4 billioner kroner eller omkring 4.7 billioner kroner i tabt årlig omsætning.

DigitalEurope, en anden interesseorganisation siger, at lovgivernes tilgang "alvorligt kan underminerer" udviklingen af Europas digitale økonomi.

I videoen ses et af eksempler på de kampagner og budskaber, interesseorganisationer ønsker at få på dagsordnenen i forhold til ePR-forordningen. Her er det European Interactive Digital Advertising Alliance, der har produceret en mindre trailer om 'App-ocalypse'.

Artiklen fortsætter under videoen.

Hvad går den nye forordningen ud på?

ePR eller ePrivacy-forordning skal erstatte den såkaldte “cookie-lov” fra 2009.

Forordningen skal blandt andet ændre hele måden, brugere giver samtykke til sporings-cookies på, og ideen er, at man vil slippe af med klassiske “cookie-bannere”.

Den nye EU-regulering omhandler derudover alle former for elektronisk kommunikation.

Det betyder blandt andet, at tjenester som Whatsapp og Facebook Messenger, der leverer opkald og tekstbeskeder via internettet, bliver omfattet af de samme regler, som gælder for teleselskaber i dag.

Konkret er der lagt op til, at det bliver forbudt for alle kommunikationstjenester at bearbejde både data, metadata og lokationsdata uden eksplicit samtykke fra brugeren, ligesom tjenesterne generelt forpligtes til at garantere kommunikationens fortrolighed.

Ligesom i GDPR kan virksomheder straffes med bøder på op til 20.000.000 Euro eller fire procent af den samlede globale omsætning. Og ifølge det nuværende forslag skal reguleringen træde i kraft allerede fra 25. maj næste år - samtidig med GDPR.

Samtidig er det svært for virksomheder for alvor at forberede sig, da ePrivacy ikke er endeligt vedtaget endnu, og af samme årsag findes der heller ikke vejledninger fra de danske myndigheder endnu, som de danske virksomheder kan læne sig op ad.

Du kan finde en dansk udgave af lovforslaget her.

Læs også: Snart slut med evindelige cookie-beskeder på websites: EU vil ændre samtykke-reglerne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

    AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Partner Success Manager – Cloud, Security & Software

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Contract Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job