Efterfølgeren til GDPR på vej: ePrivacy kan koste europæiske virksomheder billioner af kroner

I kølvandet på GDPR arbejder EU på en ny ePrivacy-forordning, der blandt andet kan komme til at føre til strenge krav om behandling af metadata i forhold til digital kommunikation. Interesseorganisationer og selskaber er for alvor gået ind i kampen mod ordningen.

Artikel top billede

En række tech-virksomheder og interesseorganisationer er i gang med en større lobbykampagne, der skal sikre at den nye ePrivacy-forordning (ePR) lukkes ned eller som minimum svækkes.

Ifølge en lobbydatabase, sat sammen af Transparrency International EU, har flere prominente aktører lobbyfolk ansat til at gå i kødet på ePR-forordningen, herunder Cisco, Facebook, Google, IBM, Microsoft, SAP, DigitalEurope, the American Chamber of Commerce og Interative Advertising Bureau Europe.

Det er uklart, hvor mange penge der bruges på at kæmpe mod netop denne forordning, da man kun skal opgøre samlede lobby-omkostninger knyttet til Europa Kommissionen.

Det skriver The New York Times.

ePR-forordningen er fortsat under behandling, og den er endnu ikke på plads. Europa-Parlamentet godkendte et forslag i efteråret om at gå videre med forordningen, som nu er sendt videre til Det Europæiske Råd med repræsentanter for 28 lande. Rådet skal komme med et endelig udkast til en lovtekst, men her er forhandlingerne angiveligt gået i stå på grund af interne kampe.

Læs også: Ny privacy-regulering på vej: Skal erstatte udskældt cookie-lov - og bøderne bliver kæmpestore

Stor modstand mod ePR

The Developers Alliance, en interesseorganisation der repræsenterer Facebook, Google, Intel og en række app-virksomheder siger, at den nye forordning kan komme til at koste europæiske virksomheder mere end 4 billioner kroner eller omkring 4.7 billioner kroner i tabt årlig omsætning.

DigitalEurope, en anden interesseorganisation siger, at lovgivernes tilgang "alvorligt kan underminerer" udviklingen af Europas digitale økonomi.

I videoen ses et af eksempler på de kampagner og budskaber, interesseorganisationer ønsker at få på dagsordnenen i forhold til ePR-forordningen. Her er det European Interactive Digital Advertising Alliance, der har produceret en mindre trailer om 'App-ocalypse'.

Artiklen fortsætter under videoen.

Hvad går den nye forordningen ud på?

ePR eller ePrivacy-forordning skal erstatte den såkaldte “cookie-lov” fra 2009.

Forordningen skal blandt andet ændre hele måden, brugere giver samtykke til sporings-cookies på, og ideen er, at man vil slippe af med klassiske “cookie-bannere”.

Den nye EU-regulering omhandler derudover alle former for elektronisk kommunikation.

Det betyder blandt andet, at tjenester som Whatsapp og Facebook Messenger, der leverer opkald og tekstbeskeder via internettet, bliver omfattet af de samme regler, som gælder for teleselskaber i dag.

Konkret er der lagt op til, at det bliver forbudt for alle kommunikationstjenester at bearbejde både data, metadata og lokationsdata uden eksplicit samtykke fra brugeren, ligesom tjenesterne generelt forpligtes til at garantere kommunikationens fortrolighed.

Ligesom i GDPR kan virksomheder straffes med bøder på op til 20.000.000 Euro eller fire procent af den samlede globale omsætning. Og ifølge det nuværende forslag skal reguleringen træde i kraft allerede fra 25. maj næste år - samtidig med GDPR.

Samtidig er det svært for virksomheder for alvor at forberede sig, da ePrivacy ikke er endeligt vedtaget endnu, og af samme årsag findes der heller ikke vejledninger fra de danske myndigheder endnu, som de danske virksomheder kan læne sig op ad.

Du kan finde en dansk udgave af lovforslaget her.

Læs også: Snart slut med evindelige cookie-beskeder på websites: EU vil ændre samtykke-reglerne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S