Artikel top billede

(Foto: Robert Hendel)

Sådan har det danske telemarked udviklet sig i 2017: De vigtigste pointer fra Danmarks spritnye telestatistik

Få nøgletallene og de vigtigste trends fra den nye telestatistik.

Energistyrelsens halvårlige telestatistik er ude, og med den følger et overblik, hvordan landet ligger, når det handler om danskerne forbrug af data både ude og hjemme.

Tallene er udarbejdet ud fra data som de danske teleselskaber har indberettet og den fulde 34-sider lange rapport kan granskes her.

Herunder følger de vigtigste tal og trends fra rapporten.

Markant flere har fået adgang til hurtigt bredbånd

2017 har været et godt år for fibernetværk, som igennem året er blevet udrullet til mange kunder.

I løbet af andet halvår 2017 har 225.000 nye danskere tegnet abonnement på mellem 100 og 300 Mbit/s, hvilket dermed gør segmentet til den anden mest populære kategori (27,3 procent) bag 10-30 Mbit/s abonnementerne som tegner sig for 30,5 procent af markedet.

Kabel-tv og fibernet-abonnementerne tegner sig nu for 54,3 af bredbåndspakkerne.

Det aldrende og sløve kobbernet er dermed på retræte og tegner sig nu for 38,4 procent af markedet.

De resterende forbindelser er fordelt over trådløst bredbånd (0,8 procent) og LAN-forbindelser (6,5 procent).

Læs også: Ny bredbåndspulje på trapperne: Store ændringer på vej - slut med støtte til byområder i 35 kommuner

Datatrafikken vokser - langsommere

De hurtigere forbindelse bidrager til, at danskerne bruger data som aldrig før.

I alt er der blevet up- og downloadet 2.468.000 TB data over bredbåndsforbindelsen, mens mobilnetværket i alt tegner sig for en trafik på 270.000 TB.

Per bruger og per måned svarer det til 157 GB bredbåndstrafik og 20,7 GB mobil datatrafik.

I forhold til samme periode året før, svarer det til en vækst på i snit 14,5 procent per halvår igennem de to sidste semestre.

Det udgør et markant fald i forhold til tidligere, hvor datatrafikken stod for en halvårlig vækst på omkring 30 procent per halve år.

Vi bruger stadig mobilen til at ringe

Mens der bruges mere og mere data både på mobilen og hjemmets øvrige enheder, er mobilen fortsat flittigt brugt til at ringe fra.

I forhold til samme periode sidste år er antallet steget, mens den i forhold til forrige semester er faldet – givetvis på grund af nogle sæsonudsving.

En undtagelse er udlandstrafikken, hvor de dyre udlandsopkald i stigende grad skrottes.

I alt blev der foretaget 37 minutters udlandsopkald per abonnent i sidste semester mod 39 og 42 i perioderne før.

Markedet for sms’er og taletidskort kollapser

Mens telefonen fortsat bruges flittigt står det galt til med sms-trafikken, og samtidig er markedet for taletidskort helt kollapset.

Antallet af sendte sms’er er gået 9,3 procent tilbage i forhold samme periode året før, mens antallet af taletidskort er dykket med hele 21,5 procent.

Også fastnettelefonien er i nedgang, med en tilbagegang på 7,1 procent over det seneste år.

Se også: Der er rift om midlerne fra dansk bredbåndspulje: Så mange vil have del i millionerne

Priserne bliver der ikke pillet ved

Mens datatrafikken vokser og hurtigere abonnementer bliver tilgængelige, bliver der ikke pillet synderligt ved abonnementspriserne.

Igennem til de seneste tre år, har prisen på et bredbåndsabonnement ikke flyttet sig nævneværdigt.

Det er til trods for, at selve abonnementets indhold ikke har ændret sig – et 20/2 abonnement løber i dag op i det samme som i 2015. Enkelte abonnementer på mobilt bredbånd er endda blevet dyrere.

Færre bundles

De såkaldte bundlede tjenester, hvor abonnementer leveres i pakker sammen med en eller flere tjenester såsom streaming, tv eller anden underholdning er på retur.

I alt har 941.000 abonneter i dag en form for bundle i deres abonnementer. Det er 118.000 færre end sidste år.

Læs også: Er dit bredbånd sløvere end gennemsnittet? Se hvordan det klarer sig i forhold til resten af Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance Day 2024: Faret vild i regulativer og direktiver? Få overblik over dem alle

Få et overblik over, hvordan du holder din virksomhed og organisation compliant uden at overimplementere og dermed undgår at bruge unødige ressourcer. Du får desuden indsigt i en række digitale værktøjer, som kan give dig ro i maven og hjælpe dig i dit arbejde med at holde virksomheden compliant på alle punkter.

30. oktober 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere