Kunstig intelligens afslører: Facebook, Amazon, Google og andre it-giganter overholder næppe GDPR

En gruppe europæiske forskere har med hjælp fra kunstig intelligens undsøgt, om 14 it-giganter overholder GDPR-lovgivningen. En tredjedel af virksomhedernes GDPR-politik er “potentielt problematisk."

Artikel top billede

(Foto: © EU / Jennifer Jacquemart)

Meget tyder på, at en række af de amerikanske it-giganter har store problemer med at overholde den europæiske databeskyttelsesforordning (GDPR).

Over en måned efter den trådte i kraft, lever flere af de store, amerikanske it-selskaber, som Apple, Google og Microsoft nemlig stadig ikke op til kravene.

Læs også: Ny angrebsbølge kan være vej: Hackerne har fundet ny fidus baseret på GDPR

Det viser en ny rapport, der er blevet offentliggjort af Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC) og forskere ved Det Europæiske Universitetsinstitut.

Ved hjælp af kunstig intelligens har forskerne set på, om 14 store it-giganter overholder GDPR-lovgivningen.

Forskerne har i alt undersøgt 3.659 sætninger i virksomhedernes GDPR-politik og her var en tredjedel, nemlig 1.240, af sætningerne “potentielt problematiske,” fordi de ikke indeholdt tilstrækkelig information.

Læs også: Datatilsynet begynder først på GDPR-tilsyn til september: 128 myndigheder har modtaget et spørgeskema, de skal svare på efter sommerferien

Fortæller ikke hvem selskaberne deler data med

Det manglende indhold inkluderer blandt andet manglende information om, hvem selskaberne deler brugernes data med, at hjemmesiden ikke beder dig om at acceptere selskabets privatlivspolitik, ligesom der er vage formuleringer, der forvirrer brugerne.

“Lidt over en måned efter, at GDPR trådte i kraft, lever flere formentlig ikke op til standardkravene i loven. Det er meget bekymrende. Det er afgørende, at myndighederne ser nærmere på det her,” siger Monique Goyens, direktør for Den Europæiske Forbrugerorganisation.

Hun regner til gengæld med, at brugen af kunstig intelligens kommer til at kunne hjælpe med at føre kontrol med de store selskaber i fremtiden.

“Vi forventer, at virksomhederne respekterer brugernes privatliv og den nye databeskyttelsesforordning. I fremtiden vil kunstig intelligens kunne hjælpe med at identificere lovbrud hurtigere og i en meget større skala,” siger Monique Goyens.

Læs hele rapporten fra Den Europæiske Forbrugerorganisation her.

Forskerne bag rapporten ønsker ikke at afsløre, hvilke virksomheder der bryder hvilke regler.

Til gengæld fortæller forskerne bag rapporten, at man vil informere Det Europæiske Databeskyttelsesråd om observationerne, og at man fortsat vil monitorere virksomhedernes privatlivs-politikker.

De 14 selskaber, der er blevet undersøgt, er Google, Facebook, Amazon, Apple, Microsoft, WhatsApp, Twitter, Uber, AirBnB, Booking.com,
Skyscanner, Netflix, Steam og Epic Games.

Læs også:

Facebook-rapport: 61 store firmaer fik særlig adgang til at høste brugerdata

Microsoft- og Amazon-ansatte i åben protest: Stop skrupelløs brug af ansigtsgenkendelse

Facebook indrømmer, at de deler brugerdata med kinesiske mobilproducenter

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job