Det kommer EU’s kæmpebøde til Google til at betyde: Hele landskabet vil ændre sig

ComputerViews: Onsdagens kæmpebøde til Google fra EU kan få betydning for hele mobil-landskabet - også selv om milliard-beløbet ikke er noget, der for alvor gør nas på Google.

Artikel top billede

ComputerViews: Den bøde på 32 milliarder, som EU og Margrethe Vestager onsdag stak Google hånden, kan få betydning for hele det globale mobillandskab - og de store vindere kan meget vel blive Samsung og Microsoft.

Google fik bøden for at bundle styresystemet Android med sine egne apps - især Google-søgemaskingen og Chrome.

Selskabet har dermed udnyttet sin position til at holde konkurrenter ude af markedet og fremme egne interesser, og det må man ikke.

Det kan du læse mere om her: EU bekræfter rekord-bøde til Google: En kæmpe lussing på 32 milliarder kroner

Google ankede bøden omgående - andet kunne også dårligt nok svare sig for selskabet - og forude venter der nu endnu flere års sagsgang i sagen.

Det ændrer dog ikke på, at EU-afgørelsen nærmest uden tvivl vil få effekt på de kommende versioner af Android.

Det er nemlig helt usandsynligt, at EU helt vil frafalde og annullere bøden og grundlaget for den trods ankesagen, og det ved Google også godt.

Samtidig vil ændringer i kommende versioner af Android som følge af afgørelsen tale for, at EU lemper på bøden i en ankesag.

Konsekvenserne

Hvad vil der så ske? Omkring 80 procent af verdens smartphones kører på Android, så enhver ændring vil kunne mærkes - ikke mindst for de selskaber, der leverer telefoner til Android-universet.

Android er jo open souce, og telefonproducenterne udnytter typisk dette til at skrue og tilrette koden, så de får en egen Android-version til lige præcis deres telefoner.

Centralt i Googles tilgang til Android-verdenen står Google Play-butikken, som Google via licensaftaler med telefonproducenterne får indlemmet på deres telefoner.

Det er derfor, at smartphones fra Samsung, LG, Lenovo, Huawei og andre ab fabrik bliver leveret med Play Store, Chrome, Assistant og Google-søgemaskinen installeret, og det er dette, som EU nu slår ned på.

Vi ved nemlig, at langt de fleste brugere er tilbøjelige til at anvende disse præinstallerede apps, så længe de fungerer godt. Og det gør de.

Og det giver Google en urimelig konkurrencefordel, mener altså EU.

Den dybe dominans på området giver Google mange fordele - ikke mindst når det gælder datahøst og indsamling af data om brugerne og deres adfærd. Her findes der næppe et område i verdenshistorien, der er så givtigt som lige netop Android.

Det er noget, som Google kan udnytte til løbende at forbedre sine services, søgealgoritmer og andre ting.

Og denne mulighed for at forbedre kvaliteten og løsningerne via de indsamlede data, kan være med til at øge selskabets dominans yderligere og lægge yderligere afstand til konkurrenternes løsninger, da brugerne jo som udgangspunkt vælger den bedste løsning.

Fordele for Amazon, Microsoft - og Samsung

Med EU’s afgørelse bliver der åbnet en dør for opkomlingene på mobilsoftware-scenen som Microsoft og Amazon og Samsung.

Microsoft fik for nogle år siden mange tæsk, da selskabet forsøgte at komme ind på smartphone-markedet. Trods kæmpeinvesteringer, køb af Nokia og lancering af eget styresystem, interface-design og meget andet, lykkedes det aldrig selskabet at få fodfæste i et marked, der var - og er - domineret af Android og iOS.

Men med afgørelsen kan der blive nye muligheder for at få fat i markedet igen for Microsoft - selvfølgelig ikke med væg-til-væg universer som sidst, men mindre vil også kunne gøre det.

Eksempelvis bliver der nu plads til at forsøge at positionere Bing-søgemaskinen og andre Microsoft-løsninger som ligestillede muligheder i Android-universet.

Det samme gælder Amazon, der med Alexa i dag vel må betegnes som en joker. Men Amazon har penge, vilje og et voksende økosystem og må regnes med i ligningen.

Samsung er bedst positioneret

Den helt store vinder af Googles afgørelse kan imidlertid meget vel blive Samsung.

Verdens største smartphone-producent har nemlig forlængst udviklet sit eget mobil-univers, ‘Samsung Experience,’ der fungerer helt uafhængigt af Googles univers.

Det er blandt andet installeret på Galaxy S9, som kører på Android Oreo og altså dermed leveres med hele pakken af Google-apps.

Samsung har imidlertid også installeret sin egen browser, AI-assistent og adgang til egen app store.

De anvendes bare typisk ikke i dag, da brugerne typisk straks springer over i det velkendte Google-univers.

Kommer EU-afgørelsen til at stå ved magt også efter en ankesag - og det tror vi, at den vil komme til - vil det altså betyde, at S9-brugerne ikke som det første vil blive præsenteret for Chrome-browseren første gang de åbner deres nye telefon.

De vil derimod blive præsenteret for et valg mellem Google Chrome eller Samsung Internet.

Kan vi forestille os, at Samsung med tiden vil begynde at arbejde for slet ikke at skulle præ-installere Chrome på selskabets telefoner?

Eller for at droppe Google og kun anvende Android? Eller for at nedgradere Google til en ‘almindelig’ tredjeparts-leverandør til universet?

Indtil videre er Samsung den eneste producent af Android-smartphones, der har et fuldt udstyret app-univers. En del af de øvrige har dog mail-løsninger, galleri-funktion og lignende.

Det store spørgsmål bliver nu, hvor hurtigt - og i hvor stort et omfang - Google vil begynde at tilrette Android efter dommen.

Ankesagen pågår selvfølgelig, men ændringerne vil ikke desto komme.

Hvad tror du? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Google anker EU’s gigantbøde: Android har skabt større valgfrihed, ikke mindre

Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S