Ingen af Googles 85.000 medarbejdere har været ramt af phishing-angreb i mere end halvandet år: Hemmeligheden er en fysisk nøgle

Siden begyndelsen af 2017 er ingen af Googles mere end 85.000 ansatte blevet ramt af et phishing-angreb på medarbejdernes mail. Det skyldes en fysisk nøgle til at åbne udvalgte programmer.

Artikel top billede

En kæmpe virksomhed som Google med flere tusinde ansatte er særlig eksponeret for hackere, der forsøger at få en af de mange medarbejdere til at klikke på et inciferet link i en mail.

Alligevel har Google undgået alle forsøg på phishing-mails siden begyndelsen af 2017, ved at indføre fysiske sikkerhedsnøgler, der skal bruges som to-faktor godkendelse i stedet for passwords og engangskoder.

Det skriver krebs on security.

Det betyder, at der er en lang række programmer og informationer man ikke kan åbne medmindre man fysisk sidder foran computeren.

Læs også: Fup med GDPR-besøg er langt fra unikt: Sådan sniger hackerne sig ind i din virksomhed

“Vi har ikke haft en eneste sag om nogen der har overtaget en konto, siden vi inførte sikkerhedsnøglen,” siger en talsperson fra Google til det amerikanske medie.

Når medarbejderne bruger to-faktor godkendelse kræver det nemlig, at hackerne ikke alene får adgang til brugerens primære password, men også adgang til den anden faktor.

Læs også: Hver eneste medarbejder er en afgørende brik: Lad os hjælpe alle vores kolleger til mere sikker it-adfærd

Det kan være en sms med en engangskode, du skal indtaste for at åbne programmet.

To-faktor godkendelse anbefales til alle

To-faktor godkendelse er ellers ikke nogen særlig løsning. Det er faktisk en af rigsrevisionens anbefalinger til god it-sikkerhed, at man sørger for at bruge to-faktor godkendelse på medarbejders mails.

Læs også: Cyberkriminalitet for dummies: Ny generation af gør-det-selv phishing-kit gør det muligt for alle at blive phishere

"Uden 2-faktor login er det nemmere for en hacker at få adgang til institutionernes interne e-mailløsninger, hvis hackeren allerede har fået adgang til én eller flere medarbejderes password," står der i Rigsrevisionens seneste beretningen om beskyttelse mod ransomware angreb.

Men de fleste virksomheder og organisationer bruger altså en digital to-faktor godkendelse, der dermed stadig kan hackes, men som dog besværliggører arbejdet for hackerne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job