Uber stopper udviklingen af selvkørende lastbiler

Uber melder ud, at selskabet vil stoppe udviklingen af selvkørende lastbiler og nu kun vil fokusere teknologien mod biler.

Artikel top billede

Det har længe set ud som om Uber ville kaste sig aggressivt ind i kampen om markedet for selvkørende lastbiler og godstransport.

I 2016 betalte Uber blandt andet 4,7 milliarder kroner for den californiske opstartsvirksomhed Otto, der udvikler teknologi til selvkørende lastbiler.

Men ifølge Reuters.com melder selskabet nu, at det trækker sig ud af markedet for selvkørende lastbiler og i stedet vil fokusere sin teknologi mod biler.

"Vi mener, at vores teams samlede energi og ekspertise med fokus på (selvkørende biler) er den bedste vej fremad," udtaler Eric Meyhofer, head of Uber Advanced Technologies Group.

Kursændring

Stifteren af det Uber-ejede Otto, Lior Ron, har ellers tidligere til Wired, udtrykt, at Uber ville være en betydelig spiller på markedet for lastbiler og godstransport, hvor han dengang forudsagde, at det kunne udvikle sig til at blive selvkørende tog, der cruiser på motorvejene på et sæt skinner af software.

I 2016 gjorde Uber sig også bemærket, da selskabet sendte en selvkørende Volvo-lastbil på gaden, udstyret med virksomhedens teknologi, som tilbagelagde 190 kilometer med 2.000 kasser Budweiser-øl i lasten.

Du kan læse mere om det og se videoen af noget af turen her: Uber sender selvkørende lastbil på gaden: Leverer 2.000 kasser bajere

Medarbejdere flytter til andre afdelinger

Men nu vælger Uber altså at drosle ned på sine ambitioner om for alvor at sende selvkørende lastbiler på gaden og markedet.

Det sker, selvom markedet for selvkørende biler og lastbiler er i rivende udvikling med andre konkurrenter som Tesla, Aphabets Waymo såvel som traditionelle bilfabrikanter som General Motors og Ford.

Uber oplyser at selskabet vil flytte medarbejdere, der arbejder med selvkørende lastbiler til andre interne roller indenfor udviklingen af selvkørende teknologi.

Uber har allerede appen, Uber Freight, der forbinder lastbilchauffører og shipping. Uber Freight bliver ikke berørt af beslutningen, melder Uber.

Læs også: Uber suspenderer alle test-kørsler efter første trafikdrab med selvkørende Volvo

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job