Uber stopper udviklingen af selvkørende lastbiler

Uber melder ud, at selskabet vil stoppe udviklingen af selvkørende lastbiler og nu kun vil fokusere teknologien mod biler.

Artikel top billede

Det har længe set ud som om Uber ville kaste sig aggressivt ind i kampen om markedet for selvkørende lastbiler og godstransport.

I 2016 betalte Uber blandt andet 4,7 milliarder kroner for den californiske opstartsvirksomhed Otto, der udvikler teknologi til selvkørende lastbiler.

Men ifølge Reuters.com melder selskabet nu, at det trækker sig ud af markedet for selvkørende lastbiler og i stedet vil fokusere sin teknologi mod biler.

"Vi mener, at vores teams samlede energi og ekspertise med fokus på (selvkørende biler) er den bedste vej fremad," udtaler Eric Meyhofer, head of Uber Advanced Technologies Group.

Kursændring

Stifteren af det Uber-ejede Otto, Lior Ron, har ellers tidligere til Wired, udtrykt, at Uber ville være en betydelig spiller på markedet for lastbiler og godstransport, hvor han dengang forudsagde, at det kunne udvikle sig til at blive selvkørende tog, der cruiser på motorvejene på et sæt skinner af software.

I 2016 gjorde Uber sig også bemærket, da selskabet sendte en selvkørende Volvo-lastbil på gaden, udstyret med virksomhedens teknologi, som tilbagelagde 190 kilometer med 2.000 kasser Budweiser-øl i lasten.

Du kan læse mere om det og se videoen af noget af turen her: Uber sender selvkørende lastbil på gaden: Leverer 2.000 kasser bajere

Medarbejdere flytter til andre afdelinger

Men nu vælger Uber altså at drosle ned på sine ambitioner om for alvor at sende selvkørende lastbiler på gaden og markedet.

Det sker, selvom markedet for selvkørende biler og lastbiler er i rivende udvikling med andre konkurrenter som Tesla, Aphabets Waymo såvel som traditionelle bilfabrikanter som General Motors og Ford.

Uber oplyser at selskabet vil flytte medarbejdere, der arbejder med selvkørende lastbiler til andre interne roller indenfor udviklingen af selvkørende teknologi.

Uber har allerede appen, Uber Freight, der forbinder lastbilchauffører og shipping. Uber Freight bliver ikke berørt af beslutningen, melder Uber.

Læs også: Uber suspenderer alle test-kørsler efter første trafikdrab med selvkørende Volvo

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse