Artikel top billede

Foto: Steffen Villadsen

Danske it-virksomheder spilder alt for mange ressourcer i it-udviklingen: "30 procent af it-udviklerne sidder og laver omarbejde”

Interview: En tredjedel af alle danske it-udviklernes kræfter bruges på at rette egne fejl og lave omarbejde. Men heri gemmer sig en unik mulighed, lyder det fra Per Hartlev, direktør i benchmark-virksomheden Whitebox.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • En uddybning af, hvorfor man kan sige, at en tredjedel af alle udviklere blot retter de andres fejl
  • En forklaring på, hvordan det kan løse den enorme mangel på it-folk i Danmark.
1.019
5:15 min
Forestil dig, at hver gang du havde brugt to timer på dit arbejde, så skulle du bruge den tredje time inden frokost på at rette de ting, du havde lavet fra morgenstunden.

Det kan hurtigt komme til at føles som om, at der er lang tid til fredag.

Ikke desto mindre er det virkeligheden for langt de fleste it-udviklingsafdelinger.

Det mener Per Hartlev. Han er direktør for firmaet Whitebox, der benchmarker virksomheders it-udvikling efter den amerikanske metode ved navn CMMI (The Capability Maturity Model Integration), der blandt andet er blevet benyttet som krav fra de amerikanske myndigheder.

Efter at have udredt flere end 400 danske virksomheder

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Københavns Kommune opretter splinternyt digitaliseringskontor: Her er Økonomiforvaltningens nye digitaliseringschef

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Udenrigsministeriet på bar bund efter hackerangreb: Aner ikke om hackerne har slettet data eller ej

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Bankdata-topchef Esben Kolind advarer mod overdreven hjemmearbejde: "Vi får et rigere arbejdsliv, når vi er tilstede fysisk"

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Lars Bajlum vil forsøge at samle den danske cybersikkerhedsbranche: Det er i dag alt for svært af få overblik over udvalg og muligheder

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Microsoft stormer frem: Cloud-services i vild vækst under pandemien