Amazon køber yderligere en kæmpe-grund i Skandinavien

Den amerikanske gigant Amazon Web Services har smidt 52 millioner svenske kroner på bordet og købt endnu en grund i Sverige.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Så sent som i sidste uge annoncerede Amazon Web Services (AWS) oprettelsen af en ny nordisk datacenter-region, der har udgangspunkt i datacentre placeret i Katrineholm uden for Stockholm

Men nu opruster Amazon endnu engang sin tilstedeværelse i Sverige.

Ifølge Computerworlds svenske søstermedie Computersweden opkøber den amerikanske gigant nu endnu en grund på 210.000 kvadrameter i Katrineholm.

Betaler 52,5 millioner for grund

Amazon betaler 52,5 millioner svenske kroner for den nye grund. Det svarer til 2,4 millioner kroner per hektar.

Så sent som i april opkøbte Amazon yderligere 70.000 kvadratmeter for 20 millioner kroner i Katrineholm.

Det nye opkøb betyder ifølge Computersweden, at Amazon nu ejer det, der svarer til 40 fodboldbaner i Katrineholm.

Til sammenligning er Facebooks datacentergrund i Esbjerg på 200.000 kvadratmeter, mens Googles grund i Fredericia er på 730.000 kvadratmeter.

Læs også: Her er historien om Googles hemmelige 'Project Earth' - og forbindelsen til Fredericia

Et rigtigt juleknald

”Det er en rigtig jule-knallert,” siger Göran Dahlsström, borgmester i Katrineholm, ifølge Computersweden om grundopkøbet.

Borgmesteren oplyser til Computersweden, at han vurderer, at det nye datacenter i opførelsesfasen kan føre til mange nye job til byen, samt at datacenteret på længere sigt også vil kunne tiltrække flere veluddannede og højtlønnede mennesker til byen.

Grunden i Katrineholm bliver en del af Amazons nordiske datacenterregion, der også inkluderer Danmark.

Skal sikre lavere latency

Regionen skal ifølge AWS planer sikre lavere latency – det vil sige hurtigere adgang til Amazons cloud-servere – til selskabets kunder i Norden.

Mens flere tech-giganter har valgt at etablere deres datacentre i Danmark, så har Amazon vurderet, at placering i Stockholm har været det bedste udgangspunkt, hvis man ønsker at sikre den bedste mulige dækning kunder i hele Norden.

“Nogle kunder har brug for bestemt latency fra os. Og her har vi vurderet, at en region i Sverige vil tilføre den bedste latency til alle de nordiske lande,” sagde AWS’ øverste chef for infrastruktur Peter DeSantis, da Computerworld i tidligere på måneden interviewede ham til konferencen AWS re:Invent 2018 i Las Vegas.

Peter DeSantis oplyste dog også fast, at Amazon på længere sigt også har ambitioner om etablere datacentre i Danmark.

Han forklarede til Computerworld, at hvert land efter planen skal have sin egen region og dermed også sine egne datacentre.

“Vores plan er på sigt, at næsten hvert land skal have en region. Vi er overbeviste om, at mængden af ‘computing’ vil stige meget kraftigt i de kommende år. Og her vil det give mening at placere en region i næsten alle lande,” siger Peter DeSantis.

Læs også: AWS har enorme vækstrater - men cloud-eventyret er dårligt nok begyndt: “Der er så mange kunder, der virkelig har brug for vores hjælp”

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil