Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Open Banking skaber ny konkurrence i finanssektoren: Feltet er åbent for disse tre typer organisationer

Klumme: Finansielle serviceydelser er i rivende udvikling. Mobilbanker og fintech sætter skub i det europæisk ledede Open Banking-initiativ, der skubber til den finansielle servicesektor og udvider konkurrencen blandt underleverandører.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Open Banking-initiativet har til formål at forbedre kundebeskyttelse- og sikkerhed og vil ruske op i alle eksisterende regulativer på området.

Det gør det muligt for eksempelvis detailhandel og teleselskaber at udvikle egne betalingstjenester, hvilket vi allerede har set ske i eksempelvi Coop.

Disse virksomheders evindelige evne til at forbedre og differentiere kundeoplevelsen vil skubbe til den finansielle servicesektor og få konkurrencen til at stige blandt leverandører.

Deltagere i kapløbet om Open Banking skal kæmpe for deres rolle.

Afhængig af den rolle, som de vælger at tage, vil deres udfordringer være forskellige.

Det er hårdt i sig selv at få en plads i ræset, for de traditionelle institutioner, der ikke er i stand til at flytte sig i takt med udviklingen, vil næppe have forladt starthullerne, før en nyere og hurtigere konkurrent har vundet.

Feltet er åbent for tre typer organisationer:

- Account service payment service providers (ASPSP).

- Payment initiation service providers (PISP).

- Account information service providers (AISP)

Account service payment service providers

ASPSP-servicekategorien er en traditionel grundfunktion for bankerne, men med Open Banking skal de nu kunne diske op med kundedata on-demand.

Den hidtil usete åbenhed kan få mange traditionelle bankfolk til at svede i håndfladerne, for modsat tidligere skal de nu i langt højere grad eksponere data – helt ned til transaktionshistorik og saldo – for at kunne hjælpe forbrugerne med at styre konti og betalinger.

Payment initiation service providers

PISP-kategorien dækker typisk over e-handelsplatforme, detailhandler og fintech-virksomheder.

Når PISP først er godkendt af kunderne via to-trins-bekræftelse, kan virksomheden påbegynde betaling på kundens vegne.

Det betyder altså, at eksterne parter kan lave transaktioner, som hidtil kun har været udført af bankerne.

Account information service providers

Nogle kalder AISP for ”hæveautomater i skyen”.

Det dækker over online-sammenligningssider og nye fintech-tjenester, og for de fleste bankkunder i EU bliver AISP et nyt servicetilbud.

Det vil fungere som en slags markedsplads, der anbefaler og vurderer konkurrencedygtige tilbud fra rivaliserende PISP’er – altså forskellige e-handelsplatforme og detailhandler.

Derved kommer firmaerne til at konkurrere mod hinanden på serviceniveau, så faktorer som opkobling og oppetid er yderst vigtige.

Uanset hvilken rolle du og din virksomhed påtager jer, vil det kræve mere af dit it-team og virksomhedens infrastruktur end tidligere.

At være forberedt på Open Banking kræver en agil proces, for eksempel ved hjælp af cloud integration, som kan styre al data og overholde bankspecifikke bestemmelser.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Skyder gammelt sikkerhedsråd i sænk: Derfor kan du trygt koble dig på åbne wifi-netværk
Du behøver ikke længere frygte, at blive udsat for digitalt misbrug, hvis du logger på et åbent wifi-netværk, lyder det fra en norsk sikkerhedsekspert. En dansk ekspert mener dog endnu ikke, at tiden er inde til at droppe sikkerhedsrådet.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.