Dumpekarakter til offentlig it i Danmark

De offentlige styrelser i Danmark lever ikke op til skiftende regeringers ambitioner om besparelser og hurtigere sagsbehandling gennem it. Det konkluderer en ny rapport fra Handelshøjskolen i København, som giver dumpekarakter til selvbetjeningen i 67 ud af 110 styrelser.

De statslige styrelser, råd og institutioner er langsomme og modvillige, når de skal bruge ny teknologi til at opnå besparelser og hurtigere sagsbehandling gennem selvbetjeningsløsninger på nettet.

Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Informatik på Handelshøjskolen i København, der en uge i juli har vurderet i alt 110 styrelser ved at kigge på deres hjemmesider.

- Vi troede, at der var kommet mere gang i selvbetjeningen på nettet, så man kunne få aktindsigt og digitale ankemuligheder og følge sine sagers gang. Men det ser ikke ud som om, at der er sket voldsomt meget de seneste fem år, siger professor Kim Viborg Andersen.

Kun fem består

Undersøgelsen har placeret i alt 110 styrelser på fire forskellige niveauer, og her er resultatet, at de generelt er langt fra at leve op til skiftende regeringers ambitioner om at benytte it til at spare tid og penge i administrationen.

Kun fem styrelser ligger i toppen, mens der uddeles dumpekarakter til 67 styrelser.

I bunden fremhæves specielt Udlændingestyrelsen, der trods 380.000 årlige telefonhenvendelser og 55.000 personhenvendelser er meget dårlig til at tilbyde selvbetjening over nettet.

Hos Udlændingestyrelsen kommer kritikken uventet, fordi styrelsen generelt føler sig godt rustet på it-siden.

Overraskende kritik

- Vi er overraskede, fordi vi har den modsatte vision og målsætning. Vi er langt fremme på it-siden og er ikke modvillige, selv om vi på selvbetjeningssiden godt kunne være længere fremme, siger chefkonsulent Morten Bo Laursen.

Integrationsministeriet har netop vedtaget en omfattende digital strategi, som ifølge planen skal løbe over tre et halvt år og har et budget på 90 millioner kroner.

De penge håber Udlændingestyrelsen at bruge på at sætte turbo på selvbetjeningsløsningerne til deres brugere.

- Man skal tænke på, at vi ikke har en masse stamoplysninger i CPR-registret. Vi skal typisk have fat i de originale dokumenter og se personerne personligt i mange sager, og derfor har det ikke været helt så oplagt for os at sætte turbo på før nu, siger Morten Bo Laursen.

Alle kan spare

Det argument falder ikke i god jord hos professor Kim Viborg Andersen, som mener, at næsten alle organisationer og virksomheder har utroligt mange rutineprocesser, der kan digitaliseres, selv om der på et tidspunkt er brug for personlig kontakt med brugerne.

- Folk ringer ind til Udlændingestyrelsen for at høre, hvordan det går med deres sag og får at vide, at sagen ikke er behandlet færdig før om en måned. Der kunne man lave et digitalt sagsforløb og spare nogle af de der 380.000 henvendelser, mener Kim Viborg Andersen.

Kun Arbejdsskadestyrelsen, SU-styrelsen, Told- og Skattestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Det Centrale Virksomhedsregister får den bedste bedømmelse i undersøgelsen.

- For den enkelte borger er gevinsten, at man får en betjening, der er hurtigere og bedre end i den fysiske verden. Samfundsøkonomisk frigør man folk fra administrationen, så de kan overgå til mere vigtige positioner i den offentlige sektor, siger Kim Viborg Andersen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S