Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Kriminalforsorgen dropper stort it-projekt: Fortsætter med forældet system

Staten har tabt mere end 21 millioner kroner og fire års arbejdstid, men nu nedlægges det, de skulle have været Kriminalforsorgens nye sagsbehandlingssystem. I stedet fortsætter driften af et 17 år gammelt it-system.

Kriminalforsorgen dropper at indføre det nye sagsbehandlingssystem Offender Management System, der skulle erstatte det forfældede Klientsystem, som er 17 år gammelt.

Dermed trækkes stikket på projektet, der havde en værdi på 180 millioner kroner.

Det fremgår af et aktstykke fra Justitsministeriet til Finansudvalget.

"Justitsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om, at kriminalforsorgen har besluttet at lukke itprojektet OMS – Offender Management System," står der i aktstykket.

Planen var, at Offender Management System skulle afløse Klientsystem fra 2021, men nu vil man i stedet prøve at arbejdet videre med det forældede Kliensystem.

Læs også: Kriminalforsorgen på vej med it-udbud til 180 millioner kroner

Udbud blev annulleret

Likvideringen af projektet kommer efter et problematisk forløb, hvor projektet er blevet dyrere end ventet, ligesom udbuddet om Offender Mangement System også er mislykkedes.

"Udbudsprocessen blev imidlertid annulleret i oktober 2018. Baggrunden for annulleringen var, at det i udbudsmaterialet var anført som et ufravigeligt mindstekrav, at der skulle være tale om et OMS standardsystem. Det viste sig imidlertid, at det ikke var hensigtsmæssigt at operere med et ufravigeligt mindstekrav, og at der i stedet burde have været anvendt et vægtet krav, hvor leverance af et standardsystem ville have vægtet positivt. Kriminalforsorgens eneste mulighed for at ændre dette i
udbudsmaterialet var at annullere udbuddet," står der i aktstykket.

Staten taber 21 millioner kroner

Udgifterne til det nedlagte projekt, der nåede at løbe i fire år fra 2014 til 2018, beløber sig til 21,3 millioner kroner.

"Forberedelsen af OMS-projektet er pågået i perioden 2014-2018, og anskaffelsen var planlagt foretaget i maj 2019. De samlede realiserede udgifter i forberedelsesperioden beløber sig til i alt 21,3 millioner kroner. Heraf vedrører 14,7 millioner kroner eksterne projektudgifter til ekstern bistand til bl.a. udbudsassistance, projektledelse, arkitektur samt forretningsafdækning, mens de resterende 6,6 millioner kroner vedrører det interne ressourcetræk i kriminalforsorgen," fremgår det af aktstykket.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere