Færre kunder og bedre resultat hos Debitel

Debitel mistede seks procent af de danske kunder i første halvår af 2004, men det ryster ikke direktøren, for mobilselskabet fik samtidig et overskud, der var langt større end samme periode sidste år. Specielt kunder i discount-selskabet Smarttalk har forladt Debitel.

Trods seks procent færre kunder fik teleselskabet Debitel sit hidtil bedste danske resultat i første halvår af 2004, hvor driftsoverskuddet blev på 27 millioner kroner.

Det er en forbedring på 55 procent i forhold til samme periode året før, og administrerende direktør, Per Lyngbak Nielsen, ser derfor meget positivt på resultatet.

- Det er primært lavt-forbrugende Smarttalk-kunder, der har forladt os. Jeg mener, vi har ramt den rigtige taktik, og det viser resultatet også. Vi har kritisk masse i vores kundetal, siger han.

Dyre kameratelefoner rykker
Udviklingen er præget af, at specielt salget af dyre kameratelefoner rykker, mens danskerne er mindre villige til at investere i de billigere modeller Nokia og Sony Ericsson.

Det har medvirket til, at kunderne bruger telefonen mere, så omsætningen er steget med 11 procent til 485 millioner kroner i forhold til samme periode året før.

Per Lyngbak Nielsen forventer dog ikke, at kundetilbagegangen kommer til at fortsætte.

- Vores første prioritet er bundlinjen, og vi går stenhårdt efter at komme ud med et bedre resultat. Men ved slutningen af året kommer vi ud med et kundetal, der ligger mellem fem procent højere og lavere, end det vi sluttede 2003 med, lover han.

Den kommende sammenlægning af Telia Mobile og Orange frygter Per Lyngbak Nielsen heller ikke.

- De to selskaber vil blive mere indadvendte, for det er en kæmpe opgave at lægge de to tabsgivende virksomheder sammen med det udgangspunkt, at de skal give overskud, siger han.

Debitel havde i første halvår 427.405 kunder, hvilket gør mobilselskabet til det femtestørste på det danske marked efter TDC, Sonofon, Orange og Telia Mobile.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S