Magtfuld chef for tysk vagthund rasler med sablen: Facebook og Googles dataindsamling er konkurrenceforvridende

Facebook og Google er blevet så dominerende, at verdens internetbrugere ikke har andet valg end at afgive data til dem, lyder kritikken fra tysklands magtfulde konkurrence-chef.

Artikel top billede

Andrea Mundt, der står i spidsen for den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt, mener, at Facebook og Googles dataindsamling er konkurrenceforvridende.

Det skriver den amerikanske avis New York Times, der i løbet af juni har fulgt den magtfulde tyske konkurrence-chef, mens han har holdt foredrag om it-giganternes dataindsamling.

Andreas Mundt lægger dermed op til at ramme flere af selskaberne lige der, hvor det gør mest ondt på dem.

For dataindsamling er en helt central del af især Google og Facebooks forretningsmodel, der som bekendt tjener hovedparten af deres penge på at sælge annoncer på baggrund af data om brugerne.

Læs også: Margrethe Vestager ramte ikke Google der, hvor det for alvor gør ondt. Men hun kan nå det endnu

Brugerne har ikke noget valg

Ifølge avisen argumenterer Andreas Mundt for, at selskaberne har opnået en så dominerende position, at forbrugerne i dag ikke har andet valg end at afgive data til selskaberne, hvis de ønsker at foretage helt basale handlinger på internettet som eksempelvis at foretage søgninger eller få adgang til sociale medier.

De data som brugerne afgiver bliver herefter brugt til at styrke selskabernes i forvejen dominerende position, hvilket rammer potentielle konkurrenter, og derfor er selskaberne adfærd konkurrenceforvridende, lyder ræssonementet fra Andreas Mundt ifølge den amerikanske avis.

Læs også: Tyske myndigheder kan tvinge Facebook til store ændringer: Skal stoppe den omfattende dataindsamling

Ved mere om dig, end din kone gør

Ifølge New York Times gør Andreas Mundt brug af en helt særlig øvelse, når han til sine foredrag skal illustrere, hvor enorm viden it-giganterne har om os som borgere.

Her beder han publikum om at forestille sig, at der foran dem er en væg fyldt med deres personlige informationer. Informationerne på væggen er fordelt på kategorier som økonomi, lokationer, forhold og fritidsinteresser.

“Jeg kan garantere dig, at den væg ved mere om dig, end din kone gør,” siger Andreas Mundt ifølge New York Times.

Men for Andreas Mundt bliver det dog ikke kun ved snakken. Allerede i begyndelsen af året udstak det tyske Bundeskartellamt, som han står i spidsen for, en ordre om, at Facebook skal stoppe sin indsamling af visse brugerdata.

Læs også: Tyske myndigheder retter søgelyset mod Facebook: Misbruger sin markedsposition til at høste data om dig

Den tyske konkurrencemyndighed var blandt andet kritisk over for Facebooks praksis med at indsamle data via tredjepartstjenester, som Instagram og WhatsApp (som Facebook selv ejer, red) og gennem brug af like og share-knapper på hjemmesider.

Ifølge New York Times har Andreas Mundt gennem adskillige år argumenteret for, at det har været nødvendigt med et indgreb over for seskabernes dataindsamling.

Men det er først i løbet af den seneste tid, at synspunktet for alvor er begyndt at vinde bred opbakning.

Læs også: Vestager vil give konkurrenter adgang til it-giganters data: "Jeg vil virkeligt gerne stille de data, man producerer, når man foretager en Google-søgning, til rådighed for andre"

Vestager forudser regulering

En af dem, der deler han interesse for it-giganternes dataindsamling er EU’’s danske konkurrence-kommissær, Margrethe Vestager (R).

I et interview med Computerworld tidligere på året kaldte hun det for “den mest interessante diskussion i EU” i øjeblikket.

Her luftede hun en løsningsmodel, hvor brugerne får mulighed for at stille data til rådighed for it-giganternes konkurrenter

“Der mangler veje til at udøve vores dataejerskab på. Jeg vil virkeligt gerne stille de data, man producerer, når man foretager en Google-søgning, til rådighed for andre," siger Margrethe Vestager til Computerworld.

Læs også: Har du også undret dig over Facebooks foruroligende præcise venneforslag? Dette kan være den hemmelige forklaring på fænomenet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S