Cybercity satser på superbredbånd

Internetudbyderen Cybercity er klar til at satse på både internet, telefoni og i fremtiden måske tv via superbredbånd til danske elkunder, efter at selskabet har indgået den første aftale med elselskabet Nesa. Elselskabernes udbygning af fibernetværk giver for første gang Cybercity et alternativ til TDC og det rå kobber.

Cybercity er i samarbejde med de danske elselskaber klar til at sætte turbo på internethastigheden i takt med, at elselskaberne graver fiberledninger i jorden.

Samtidig er selskabet klar til at udnytte den store datakapacitet i fiberforbindelserne til at sælge telefoni og i fremtiden måske tv og video-on-demand.

Det er elselskabernes milliardsatsning på at levere dataforbindelser til de danske hjem, der giver Cybercity muligheden for at undgå TDC og udvikle nye tjenester, når der i stor stil skal leveres superbredbånd til kunderne.

Store aftaler under opsejling

I første omgang tilbyder Cybercity bredbånd med en hastighed på 10 megabit per sekund til 2.000 af Nesas elkunder i Nordsjælland, men lignende aftaler er under opsejling med andre elselskaber.

- Alle de største elselskaber herhjemme har større projekter undervejs, og selvfølgelig har vi dialog med flere af de elselskaber, siger Jesper Hansen, teknisk direktør hos Cybercity.

Det er muligt for Cybercity at levere superbredbånd til Nesas kunder, fordi elselskabet har valgt en helt åben model, hvor det kun leverer fiberforbindelsen og lader andre om at levere tjenester som internet, telefoni og video.

- Vi hilser den åbne model velkommen, fordi det appellerer til øget konkurrence. Det sætter større pres på tjenesteudviklingen og giver større pres på priserne. Jeg får adgang til kunder på en helt anden måde, end jeg kan med det rå kobber, siger Jesper Hansen.

Gennem Nesa får Cybercity mulighed for at tilbyde kunderne hastigheder på helt op til 10 megabit i sekunder for 295 kroner om måneden.

Det ændrer dog ikke på, at selskabets hovedforretning også de næste tre til fire år skal komme fra ADSL-markedet, hvor selskabet nærmer sig 70.000 kunder.

Bredbåndstelefoni og tv

Cybercity lancerer i næste måned sit bud på bredbåndstelefoni, hvor selskabets ADSL-kunder for ned til 129 kroner om måneden kan ringe ubegrænset til andre fastnetkunder. Et lignende produkt vil senere blive tilbudt elkunderne.

Samtidig har Cybercity kig på helt andre tjenester som eksempelvis tv og video-on-demand.

- Vi har undersøgt, hvad der er af mulige platforme, formater og samarbejdspartnere. Der er ikke noget problem i at lave de tjenester, men timingen og det rigtige indhold skal være på plads for at konkurrere med de eksisterende kabel-tv-tjenester, siger Jesper Hansen.

Han peger specielt på, at Danmark i dag har et af Europas bedst udbyggede kabel-tv-netværk, hvilket gør konkurrence sværere end i udlandet.

Omvendt kan Cybercity blive presset af konkurrencen fra blandt andet Dansk Bredbånd, der til elkunderne hos Nesa tilbyder samme båndbredde og hastighed som Cybercity, men derudover også kan levere video-on-demand.

Cybercity fik sidste år et underskud på 56 millioner kroner ud af en omsætning på 294 millioner kroner, og administrerende direktør Henrik Clausen forventede ved fremlæggelsen, at bredbåndstelefoni og superbredbånd kan være med til at sikre overskud fremover.

Selskabet forventer at få plus på bundlinjen fra og med næste år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil