Spilanmeldelse: Nintendo finder rytmeskoene frem og sender Zelda på nye eventyr

Det nyeste kapitel i Nintendos klassiske serie kombinerer lige dele rollespil og rytmesans på original vis, og vi har svært ved at give slip på det.

Artikel top billede

Våben kan opgraderes med forskellige besværgelser, men uden styr på fjenderne og deres bevægelsesmønstre hjælper de ikke meget.
Foto: Nintendo

Det har aldrig stået Nintendo fjernt at sende deres mest populære helte på nye eventyr, uanset hvor forskellige genrerne har været, så længe det har været den japanske gigant eller en af dens tætte samarbejdspartnere der har stået som afsendere på det hele.

Med lanceringen af Switch (og i mindre grad dens forgængere WiiU) har Mario-giganten for alvor åbnet op over for moderne tendenser i spiludvikling, hvilket har betydet en større satsning på samarbejde og endda en villighed til at låne dens persongalleri ud hvor det giver mening.

Den måske bedste demonstration af denne nye tilgang er Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer featuring The Legend of Zelda – et navn der må siges at være lidt af en mundfuld, men i kortere forstand dækker over en splejsning af det klassiske Zelda-eventyr og et af de største indie-hits fra 2015.

Crypt of the Necrodancer var således et friskt bud på den populære rogue-genre da det oprindeligt udkom på PC. Alle genrens faste grundpiller som at der ikke var nogen billig genstart når man døde, at de forskellige bonus-genstande blev uddelt ganske tilfældigt, og at det var en ny-sammensat verden man gik i flæsket på hver gang man genstartede, var bevaret.

Necrodancer tilsatte dog også det hele en spandfuld humor, samt noget så originalt som en rytmesans der gjorde eventyret helt til sit eget. Alle disse spilelementer er bevaret i Nintendo-tolkningen, men har fået Zelda-universet og alle dets regler trukket ned over sig. Det lyder lidt underligt, men det fungerer heldigvis fortrinligt.

Historien er lige så fjollet som man kunne forvente, og da det er musik og rytme der er omdrejningspunktet for det hele, hedder skurken naturligvis Octavo, mens opgaven består i at indsamle nogle magiske instrumenter som kan sætte en stopper for ham.

Med et meget sølle sværd og en lille livsbeholdning sendes man afsted, og selvom spillet gør sit bedste for at forklare de originale spilleregler, er her i høj grad tale om et eventyr man hurtigere lærer at forstå ved ganske simpelt at kaste sig ud i det.

Det hele ligner næsten sig selv, hvis man før har givet sig i kast med et eventyr som Zelda: A Link to the Past, men alligevel er det rart at se at den nye udvikler er blevet givet frihed til selv at tilføje deres personlighed til det hele – alt ser en smule mere manisk og skævt ud end hvad man er vant til fra Nintendo selv.

Lighederne er dog nok til at man umiddelbart fristes til at tilgå det hele som sædvanligt, og på den måde får man hurtigt en hård lektie at lære.

Læs også: Anmeldelse: Nintendo Labo

Cadence of Hyrule er således opbygget med et slags turbaseret system, hvor hele den omkringliggende verden først rykker sig når man selv har gjort det samme. Det gælder i særdeleshed alle de mange monstre, som alt efter type har unikke bevægelsesmønstre som skal læres, for bedst muligt at kunne gøre det af med dem.

Hver bevægelse skal altså overvejes i forhold til resten af den verden man bevæger sig i, men udfordringen højnes ved at det samtidigt også skal gøres rytmisk. For neden i billedet er der nemlig placeret en slags digital metronom, der visuelt viser hvornår man bør foretage en bevægelse i forhold til soundtracket. Holder man rytmen, vil man både finde bedre udstyr og gøre større skade.

Det er et virkelig sjovt koncept, og samarbejdet med Nintendo samt de erfaringer udvikleren gjorde med det tidligere spil, har tydeligt gjort at de med Zelda-varianten har været i stand til at forfine det yderligere.

Eksempelvis oplever man derfor nu at musikken, og dermed rytmen, hurtigt skifter bane for bane. Yderligere udfordringer med rytmeboksen tilføjes ved at man ved at betræde forskellige kontakter, kan komme til at påvirke musikken hvilket naturligvis gør det sværere at holde rytmen.

Hvis det alt sammen bliver for komplekst og man bliver træt at høre den lyd der indikerer at man ikke holder rytmen, vil man med typisk fine Nintendo-manere blive spurgt om man ønsker at tilgå det hele uden rytme-elementet. Trods at det frarøver oplevelsen et af dens mest originale elementer, siger det noget om spillets styrke at det stadig på denne facon er virkelig sjovt.

Skulle man være født med danseskoene på og den indre trommemaskine på autopilot, er det også muligt at bevæge sig på eventyr med en ven, og det siger nærmest sig selv at det ikke gør udfordringen mindre at man således pludseligt er to der skal holde takten. Alligevel er det virkelig sjovt og fungerer overraskende godt.

Cadence of Hyrule er lidt af en overraskelse, for det er den slags sammenblanding der sagtens kunne være endt som en sløset grafisk opdatering til et allerede succesfuldt indie-eventyr.

I stedet har den oprindelige udvikler i samarbejde med Nintendo, formået at kanalisere mange af de bedste elementer fra de klassiske Zelda-eventyr ned i en helt ny form, der er virkelig velfungerende og djævelsk fængende når det hele først begynder at klikke.

Hyrule har sjældent været mere løjerligt og fornøjeligt.

Læs også: Anmeldelse: Det nye Mario-spil er en helt igennem vanvittig oplevelse af den slags, som kun Nintendo er i stand til at skrue sammen

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S