Spotify tester højere priser i Skandinavien: Kæmper med at tjene penge

Den svenske musik-streamingtjeneste Spotify planlægger at forhøje prisen i de tre skandinaviske lande i et forsøg på tjene flere penge.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Lastly Creative on Unsplash)

Hvert eneste år har den svenske musiktjeneste Spotify tabt flere og flere penge på hver enkelt kunde.

Det vil selskabet nu forsøge at ændre ved at hæve prisen, skriver det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg.

I første omgang er det kunderne i Danmark, Sverige og Norge der får lov til at betale en højere pris for deres abonnement. Hvis det viser sig at være en succes vil selskabet rulle prisstigningen ud til resten af verden.

Læs også: Spotify rammer 100 millioner betalende brugere som den første musikstreamingtjeneste i verden

Det svenske tech-selskab tjente i 2015 omkring 52 danske kroner per kunde. Men det er faldet stødt over de senere år og i 2018 lød indtjeningen per kunde på omkring 37 danske kroner.

Bloomberg har talt med kilder tæt på processen, der fortæller, at prisen kommer til at stige med omkring 13 procent.

Spotify er i dag den ubestridte største musik-streamingtjeneste på markedet med 108 millioner betalende kunder verden over.

Læs også: Spotify øger antallet af betalende brugere med 30 procent: Har nu 108 millioner brugere på verdensplan

Den nærmeste konkurrent er Apple Music der har omkirng 60 millioner betalende kunder.

Ifølge Bloomberg vurderer den svenske musiktjeneste, at markedet for betalende streming-kunder er på en milliard brugere.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse