Lego: Nej til danske spilfirmaer

Den danske legetøjsproducent Lego har efter en ny strategiplan i foråret valgt at lægge hele ansvaret for udviklingen af computerspil hos et engelsk selskab. Lego har samtidig skiftet distributør til Hitman-ejeren Eidos, hvis første opgave bliver storsatsningen Lego Star Wars. Dansk spiludvikler forstår udmærket Legos beslutning.

Det bliver tre engelske selskaber, der skal skaffe danske Lego succes på spilfronten, når spillet Lego Star Wars næste år sendes på gaden til både pc og flere spilkonsoller.

Lego har hidtil selv stået for den omfattende spiludvikling, men efter en strategiplan i foråret har den danske legetøjsgigant valgt at lægge produktionen ud af huset.

- En del af handlingsplanen er at sætte fokus på kerneforretningen. Det er ikke vores kerneforretning at udvikle spil, så det har vi indgået aftaler med andre om, siger pressechef Charlotte Simonsen.

Dansk spilindustri er for ung

Satsningen på udenlandske selskaber kommer på trods af en voksende dansk spilindustri ført an af IO Interactive og selskabets storsælgende serie af Hitman-spil.

Alligevel møder Legos beslutning om at lægge spiludviklingen i England stor forståelse hos administrerende direktør Chris Mottes fra spiludvikleren Deadline Games.

Han er samtidig talsmand for de danske spilproducenter, og han mener, at den danske spilindustri endnu er for ung til den slags leje-opgaver.

- Vi har i Danmark ikke været ude tidligt nok og lavet nok spil til at etablere os som en samarbejdspartner. Det er et kæmpe ansvar, man lægger fra sig, når man lægger et varemærke som Lego over i hænderne på nogen, siger Chris Mottes.

Tidligere Lego-chef

Lego har således et indgående kendskab til det britiske selskab Giant Interactive, der fremover skal producere Legos spil. Chef for selskabet er nemlig Tom Stone, der tidligere har stået i spidsen for Lego Interactive.

Det første spil bliver Lego Star Wars, som udkommer næste år til både pc, Xbox, Playstation 2 og Game Boy Advance.

Et spil af den type til flere platforme vil typisk koste mindst 20 millioner kroner at skabe, og selve udviklingen kommer til at foregå hos den rutinerede engelske spiludvikler Traveller's Tales.

Chris Mottes kan dog godt forestille sig, at fremtidige opgaver kunne komme til at ligge hos en dansk spiludvikler.

- I Deadline Games kunne vi nemt finde på at byde ind, hvis der kom et projekt, som vi mente havde et stort salgspotentiale. Jeg er sikker på, at kommer der en dansk udvikler med de rigtige erfaringer til Giant Interactive og gerne vil byde ind på et Lego-produkt, så skal vi nok blive hørt, siger han.

Hitman-ejer ny distributør

Samtidig med, at Lego har lagt produktionen af computerspil ud af huset, har den danske legetøjsgigant også skiftet distributør.

Det bliver fremover britiske Eidos - som i marts købte danske IO Interactive for en kvart milliard kroner - der skal distribuere spilprodukterne fra Lego. Eidos erstatter verdens største spilforlag Electronic Arts, som hidtil har haft opgaven.

Forventningerne til Legos kommende Star Wars-spil viser sig tydeligst i, at Eidos' topchef, Mike McGarvey, kalder den nye distributionsaftale for et "kæmpe kup".

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil