Artikel top billede

Fortalt til: Jacob Ø. Wittorff

Mennesker i IT
Udgivet 24. januar 2020 kl. 13.10

Når et spil skal sælges på det kinesiske marked, skal det godkendes af myndighederne. Det har naturligvis også været tilfældet med vores spil Deep Rock Galactica, der gennem de seneste år har omsat for mere end 100 millioner kroner og netop er blevet udgivet på den kinesiske spiltjeneste Fever Games.

I 2018 havde de kinesiske myndigheder en længere pause, hvor de frøs alle godkendelserne af udenlandske spil. Men da de genoptog godkendelse-processen fik vi at vide, at vi skulle ændre udseende på vores logo i Kina.

Det skyldes, at vores logo indeholder et dødningehoved, og det er angiveligt sådan, at der i Kina er en århundrede år lang tradition for, at man ikke viser menneskelignende knogler og kranier.

Vi er dog lidt i tvivl om det rent faktisk er noget, som den almindelige kineser tager anstød af, eller om det blot er nogle regler, der er blevet vedtaget inde i et ministerium.

Ændringen var en lille detalje for os, så vi valgte naturligvis at efterleve den. Ellers havde konsekvensen jo været, at de kinesiske myndigheder ikke havde godkendt vores spil.

Du kan så spørge, om det betyder, at vi risikerer at udøve en form for selvcensur i den kreative proces? Her er svaret både ja og nej.

Nej i den forstand, at vi som udgangspunkt udvikler et globalt spil uden hensyn til det kinesiske marked. Vi indretter os så at sige ikke efter den laveste fællesnævner. Men ja i den forstand, at når vi efterfølgende skal udgive spillet i Kina, så går vi naturligvis ind og kigger på, om der er ting, som vi bør tilpasse for at slippe gennem nåleøjet. Det betyder blandt andet, at vi sikrer, at teksten i spillet er oversat på en god måde.

Men det er også vigtigt at huske på, at nogle af de kinesiske krav også kan være ganske positive. Eksempelvis har man i Kina et krav om, at spillerne skal modtage en advarsel, hvis de har spillet for længe. Det betyder, at hvis man har spillet mere end tre timer, så får man besked om, at det vil være en god ide at holde en pause.

Søren Lundgaard, medstifter og administrerende direktør for spilfirmaet Ghost Ship Games.


Flere mennesker i IT Om mennesker i it



Premium
Test: Derfor vil jeg gerne have Google ind i min næste bil - og det er dårligt nyt for nogle bilproducenter
Googles Android Automotive er et vellykket styresystem til bilen, der vender op og ned på magtbalancen i bilbranchen. Computerworld har prøvekørt softwaren og har dommen klar.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.