Artikel top billede

Morgen-briefing: Folk står i kø for at deltage i Rema 1000’s deleøkonomiske krise-indkøbshjælp / Danske AutoIT skal udvikle værktøj til bedre vurdering af priser / App-udviklere kritiserer Google for at presse dem til at give giganten en konkurrencefordel

Morgen-briefing: Folk står i kø for at deltage i Rema 1000’s deleøkonomiske krise-indkøbshjælp / Danske AutoIT skal udvikle værktøj til bedre vurdering af priser / App-udviklere kritiserer Google for at presse dem til at give giganten en konkurrencefordel / Microsoft Teams får kæmpe boost af corona / Computerworld fejrer de 50 mest værdifulde danske it-succeser / Udlandsdanskere bør installere NemID-nøgleapp

Mornings. Så nåede vi enden på en af de mærkværdigste arbejdsuger, jeg kan mindes. Her fredagens hurtige it-nyhedsoverblik fra Computerworld, som det så ud fra havebordet i stuen på Amager. Ved tasterne Niels Veileborg. God weekend til jer alle, når I når så langt.

Folk står i kø for at deltage i Rema 1000’s deleøkonomiske krise-indkøbshjælp

Danskerne vi rigtig gerne hjælpe medborgere, der har problemer med at få købt ind under corona-krisen.

Rema 1000’s deleøkonomiske e-løsning kaldet Vigo har allerede 100.000 tilmeldte indkøbere, som er parat til at hjælpe andre med at købe ind. Alene onsdag i denne uge meldte 1.000 nye indkøbere sig under fanerne, fortæller detailkædens kommunikationschef.

Men der er plads til flere, for der er stadig mange, som har brug for hjælp. Send ‘REMA 1000’ til 1245 og vær med.

Danske AutoIT skal udvikle værktøj til bedre vurdering af priser

Motorstyrelsen har efter et udbud bestilt AutoIT til at udvikle en såkaldt semiautomatisk værdifastsætter, der skal hjælpe folkene i styrelsen med at fastsætte værdier på køretøjer i forbindelse med eksport. Værktøjet skal indsamle data fra bilannoncer og hjælpe til med beregning af afgifter med mere.

Målet er en kortere og mere ensartet sagsbehandling. Det nye værktøj tages i brug i løbet af maj måned, men det er meningen, at folk, der selv anmelder eksport af køretøjer, også skal kunne bruge det nye værktøj.

Styrelsen håber, der på den måde bliver bedre overensstemmelse mellem de priser, de styrelsen og de private eksportører finder frem til.

App-udviklere kritiserer Google for at presse dem til at give giganten en konkurrencefordel

Flere app-udviklere kritiserer nu Google for at presse dem til at bruge Google-udviklet kode, som vil give giganten endnu dybere adgang til brugerdata og dermed en yderligere konkurrencefordel. Det skriver Reuters.

Kritikken gælder Google Firebase, der er en samling af forskellig software, som app-udviklere kan benytte. Firebase er en del af Googles Android Studio, som er det mest benyttede program til at kode apps til Android-platformen.

Ifølge Reuters er Firebase nu en del af en efterforskning af Googles metoder i forbindelse med selskabets annonceforretning, som de amerikanske myndigheder indledte i sommeren 2019.

Microsoft Teams får kæmpe boost af corona

Samarbejdsværktøjet Microsoft Teams fik ikke færre end 12 millioner nye brugere på bare en uge, da corona sendte folk hjem for at arbejde. Det svarer til en vækst på 37,5 procent, skriver Reuters.

Pr. 18. marts var der 44 millioner daglige Teams-brugere. I november 2019 var der 20 millioner.

Teams har nu fået nye funktioner, som gør det muligt for sundhedssektoren at bruge det blandt andet til såkaldt telemedicin. Der findes også en gratis version af Teams, som forbrugere kan benytte.

Microsoft arbejder også på at inkorporere kunstig intelligens i Teams, så man for eksempel kan bede det om at fjerne det rodede soveværelse i baggrunden på video-opkaldet og erstatte det med et strømlinet kontorlandskab. Det skulle også kunne bruges til at fjerne irriterende baggrundsstøj.

Computerworld fejrer de 50 mest værdifulde danske it-succeser

Her midt i katastroferne og al tristessen er det nok værd at huske på, at det også kan gå den anden vej.

For fjerde år i træk sætter Computerworld forkus på de danske it-himmelstormere og den enorme værdiforøgelse, de repræsenter - i hvert fald som det så ud ved årskiftet.

Undersøgelsens resultater præsenteres i en række artikler her på CW.dk fra i dag og de kommende dage samt i et A4-magasin, som udkommer i dag.

Udlandsdanskere bør installere NemID-nøgleapp

Corona kan gøre det svært at få post til udlandet. Det kan give probelemer for udlandsdanskere at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten.

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.




Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.