Outsourcing/nearshoring i en corona-tid

Hvad betyder corona-krisen for outsourcing og nearshoring-branchen? Svaret afhænger helt af, hvor i verden vi kigger.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi ved efterhånden alle sammen ret meget om corona-smitten.

Men hvordan ”smitter” krisen af på outsourcing og nearshore branchen globalt? Hvad sker der? Hvad fungerer/ikke fungerer og hvordan er effektiviteten her og nu?

Øst- og Central Europa
Som det ser ud lige nu, fungerer outsourcing og især nearshoring branchen rent faktisk relativt godt, især i Øst- og Central Europa.

For her har næsten alle medarbejdere forholdsvis gode hjemmearbejdspladser, laptops og andre devices stillet til rådighed af deres arbejdsgivere med de aktuelle softwarepakker (inklusive nødvendig sikkerhedsbeskyttelse), samt infrastrukturen er lokalt i orden (internet, VPN og elektricitet, m.m.).

Asien
Det er lidt mere kritisk i Asien, hvor mange er vant til at arbejde på stationære computere (så der købes laptops ind i lange baner nu).

Her er den generelle infrastruktur uden for de etablerede it-hubs/compounds ikke altid lige i top (VPN, hastigheder og bare tilgængelighed).

Sikkerheden er helt klart heller ikke den bedste, så effektiviteten er alt i alt gået en del ned.

Den hårde lockdown set i Indien og på Filippinerne tærer hårdt på mange kunders tålmodighed, især de amerikanske kunder slår sig en del i tøjret.

Jeg har hørt om en del amerikanske firmaer, som nu kigger på alternativer i fremtiden, og her kigges der især på Øst- og Central Europa.

Den øvrige verden
Markedet i Afrika og her især i Østafrika (for eksempel Kenya og Uganda) fungerer nogenlunde, men man frygter corona.

Der er der mange forberedelser i gang her og nu for at undgå de værste driftsforstyrrelser i længere perioder, og det er det samme billede man ser i Mellem- og Syd- Amerika.

Men der er klart infrastrukturelle udfordringer på de her nævnte kontinenter, for der er ofte begrænset internet adgang og kapacitet i mange regioner og byer.

Benytter man sig at mobilt bredbånd, som er udbredt i både Østafrika, Mellem- og Sydamerika, så er hastighederne begrænsede, og kapaciteten er endnu mere begrænset, hvorfor der skal tilkøbes ekstra data-kapacitet.

Omkostningerne til dette kan kun hentes hjem et sted fra, og det er hos kunderne, så her stiger omkostningerne for tiden.

Ser man på resten af Europa (syd og vest), så fungerer tingene rimeligt og infrastrukturen er ofte ok, men produktiviteten er ikke høj.

For det er som om, at man tager det lidt for ”afslappet”, og når man er hjemme, så har man en masse andre gøremål, såsom pasning og undervisning af børn, renoveringsarbejde m.m.

Tillid og produktivitet
Så selv om alle taler om tillid, og mange ønsker at tro på, at alt er ok og kører mere eller mindre, som det skal, så konstaterer jeg, at det er de mest disciplinerede lande i Øst- og Centraleuropa, hvor man er tættest på fuld (normal) produktivitet/effektivitet.

Det er også her, at leverancerne stadig bliver leveret ifølge aftaler og planer og i forventet kvalitet.

Hvorimod i resten af verden er produktiviteten relativ begrænset og slet ikke på det niveau, som blev leveret inden krisen, nu da personalet ikke har fuld adgang til deres arbejdspladser.

En ny verdensorden i outsourcing og nearshoring industrien
Jeg har igennem de seneste uger talt med firmaer og kollegaer i branchen mere eller mindre globalt, og billedet ovenfor er det, som jeg kan tegne ud fra de informationer, som jeg har fået fra disse firmaer og klienter.

Ja, der er omvæltninger på vej i outsourcing- og nearshore-branchen, så alle firmaer, der benytter sig af dette, bør gå både omkostninger, herunder især rejseomkostninger (måske begynde at stille spørgsmål om, hvorfor det er nødvendigt at rejse så meget, som mange gør, når man kan klare hovedparten af opgaver via virtuel kommunikation?), samt processer, procedurer og deres governance igennem med tættekam.

For her har vi både lært en del under den nuværende krise, specielt at man kan drive branchen uden de store krumspring i fremtiden, hvis man da har vilje og ønske om at gøre dette i fremtiden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sentia lander Google Cloud-partnerskab: Tilbyder nu aftaler med verdens tre største cloud-leverandører
Med en ny certificering som Google Cloud Partner har Sentia nu sikret sig certificeringer i tre af de største public clouds. Det er en del af strategien om at kunne tilbyde et multi cloud-setup til kunderne. "Efter min viden er der ikke andre, der er certificeret i de tre store public clouds," siger Sentias danske direktør.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gør du dig klar til at skifte til cloud-løsninger
Med cloud-baseret infrastruktur har du mulighed for at kombinere høj pålidelighed med en skalerbar tilgang. Samtidig kan du sandsynligvis også reducere kompleksiteten i dit setup og dermed opnå mærkbare forbedring inden for sikkerhed og vedligeholdelse. Selve skiftet til cloud-baseret infrastruktur kan dog være kompliceret. Både for it, men også for den organisation og forretning der skal understøttes. I denne korte ebog kan du derfor få en række ideer og indspark til at sikre at din cloud-transformation er så effektiv og sikker som mulig.