Artikel top billede

Outsourcing/nearshoring i en corona-tid

Hvad betyder corona-krisen for outsourcing og nearshoring-branchen? Svaret afhænger helt af, hvor i verden vi kigger.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi ved efterhånden alle sammen ret meget om corona-smitten.

Men hvordan ”smitter” krisen af på outsourcing og nearshore branchen globalt? Hvad sker der? Hvad fungerer/ikke fungerer og hvordan er effektiviteten her og nu?

Øst- og Central Europa

Som det ser ud lige nu, fungerer outsourcing og især nearshoring branchen rent faktisk relativt godt, især i Øst- og Central Europa.

For her har næsten alle medarbejdere forholdsvis gode hjemmearbejdspladser, laptops og andre devices stillet til rådighed af deres arbejdsgivere med de aktuelle softwarepakker (inklusive nødvendig sikkerhedsbeskyttelse), samt infrastrukturen er lokalt i orden (internet, VPN og elektricitet, m.m.).

Asien

Det er lidt mere kritisk i Asien, hvor mange er vant til at arbejde på stationære computere (så der købes laptops ind i lange baner nu).

Her er den generelle infrastruktur uden for de etablerede it-hubs/compounds ikke altid lige i top (VPN, hastigheder og bare tilgængelighed).

Sikkerheden er helt klart heller ikke den bedste, så effektiviteten er alt i alt gået en del ned.

Den hårde lockdown set i Indien og på Filippinerne tærer hårdt på mange kunders tålmodighed, især de amerikanske kunder slår sig en del i tøjret.

Jeg har hørt om en del amerikanske firmaer, som nu kigger på alternativer i fremtiden, og her kigges der især på Øst- og Central Europa.

Den øvrige verden

Markedet i Afrika og her især i Østafrika (for eksempel Kenya og Uganda) fungerer nogenlunde, men man frygter corona.

Der er der mange forberedelser i gang her og nu for at undgå de værste driftsforstyrrelser i længere perioder, og det er det samme billede man ser i Mellem- og Syd- Amerika.

Men der er klart infrastrukturelle udfordringer på de her nævnte kontinenter, for der er ofte begrænset internet adgang og kapacitet i mange regioner og byer.

Benytter man sig at mobilt bredbånd, som er udbredt i både Østafrika, Mellem- og Sydamerika, så er hastighederne begrænsede, og kapaciteten er endnu mere begrænset, hvorfor der skal tilkøbes ekstra data-kapacitet.

Omkostningerne til dette kan kun hentes hjem et sted fra, og det er hos kunderne, så her stiger omkostningerne for tiden.

Ser man på resten af Europa (syd og vest), så fungerer tingene rimeligt og infrastrukturen er ofte ok, men produktiviteten er ikke høj.

For det er som om, at man tager det lidt for ”afslappet”, og når man er hjemme, så har man en masse andre gøremål, såsom pasning og undervisning af børn, renoveringsarbejde m.m.

Tillid og produktivitet

Så selv om alle taler om tillid, og mange ønsker at tro på, at alt er ok og kører mere eller mindre, som det skal, så konstaterer jeg, at det er de mest disciplinerede lande i Øst- og Centraleuropa, hvor man er tættest på fuld (normal) produktivitet/effektivitet.

Det er også her, at leverancerne stadig bliver leveret ifølge aftaler og planer og i forventet kvalitet.

Hvorimod i resten af verden er produktiviteten relativ begrænset og slet ikke på det niveau, som blev leveret inden krisen, nu da personalet ikke har fuld adgang til deres arbejdspladser.

En ny verdensorden i outsourcing og nearshoring industrien

Jeg har igennem de seneste uger talt med firmaer og kollegaer i branchen mere eller mindre globalt, og billedet ovenfor er det, som jeg kan tegne ud fra de informationer, som jeg har fået fra disse firmaer og klienter.

Ja, der er omvæltninger på vej i outsourcing- og nearshore-branchen, så alle firmaer, der benytter sig af dette, bør gå både omkostninger, herunder især rejseomkostninger (måske begynde at stille spørgsmål om, hvorfor det er nødvendigt at rejse så meget, som mange gør, når man kan klare hovedparten af opgaver via virtuel kommunikation?), samt processer, procedurer og deres governance igennem med tættekam.

For her har vi både lært en del under den nuværende krise, specielt at man kan drive branchen uden de store krumspring i fremtiden, hvis man da har vilje og ønske om at gøre dette i fremtiden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.