IBM har mistet en af sine mest højtprofilerede kunder inden for outsourcing, idet finanshuset JPMorgan har valgt at afbryde sin kontrakt med verdens største it-selskab.
Aftalen blev indgået i 2002, hvor 4.000 ansatte blev flyttet fra JPMorgan til IBM. De skal nu flyttes tilbage, når aftalen stopper ved udgangen af året.
Det var meningen, at samarbejdet skulle have varet i syv år, og kontrakten havde en værdi på mere end 30 milliarder kroner.
Aftalen indebar, at IBM overtog styringen af blandt andet JPMorgans datacentre og data- og telefonnetværk. Finansselskabet planlagde dog selv at stå for udvikling og support til medarbejderne.
JPMorgan begrunder den afbrudte aftale med, at selskabet i juli blev slået sammen med Bank One. Det nye firma har væsentligt større kapacitet og dermed grundlag for at drive sin egen it-infrastruktur.
Flere topchefer i Bank One er samtidig kendt for at være modstandere af, at banker outsourcer it. Begrundelsen er, at teknologi er så vigtigt, at bankerne selv skal have kontrol over det.
Ifølge IBM skal selskabet fortsat levere hardware, software og tjenester til adskillige afdelinger i JPMorgan.
I Danmark solgte Danske Bank for en måned siden sin ejerandel i driftsselskabet DMdata til IBM samtidig med, at IBM købte Mærsk Data.
330 medarbejdere skal i den forbindelse flyttes fra banken til DMdata, og driftskontrakten blev forlænget fra den tidligere restløbetid på tre et halvt år til 10 år.
Danske Bank har ligesom JPMorgan valgt selv at tage hånd om system- og produktudvikling.