Tommelfingrene er brandvarme hos de danske mobilabonnenter, som i gennemsnit sendte 102 SMS-beskeder om måneden i første halvår af 2004.
Det viser udregninger, som Computerworld Online har foretaget på baggrund af IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik.
Statistikken viser, at Telia med sit Xpress-abonnement har sat sig tungt på markedet. Abonnementet var det første, der gav ubegrænset brug af SMS'er for en fast pris.
Tatoveret på ryggen
Det har været medvirkende til, at Telias kunder i dag sender 37 procent af alle danske SMS-beskeder, selv om selskabet kun har 10 procent af de knap 4,9 millioner danske mobilabonnenter.
Ifølge selskabets direktør er abonnementet så populært hos de unge, at en pige ligefrem har fået tatoveret Xpress-logoet på ryggen.
Den eksplosive vækst i SMS-beskeder har samtidig givet den afledte effekt, at Telia-kunderne også sender 27 procent af alle MMS'er - avancerede multimediebeskeder.
Mobilbeskeder
Der blev i første halvår af 2004 sendt 2.958.045.000 SMS-beskeder. I samme periode blev der sendt 4.367.000 MMS-beskeder. Antallet af mobilabonnementer var ved udgangen af halvåret 4.868.921. Kilde: IT- og Telestyrelsen |
Den danske chef for Telia Mobile ser multimediebeskederne som et springbræt til næste generations mobiltelefoni, 3G.
- Animerede MMS'er og 3G-tjenester er ud af samme landevej, så derfor betyder det utroligt meget. Vi har over 150.000 kunder på Xpress, og det er dem, der skal de tage de nye tjenester til sig, som 3G tilbyder, siger Jesper Brøckner Nielsen.
Antallet af MMS-beskeder blev næsten fordoblet i første halvår af 2004 i forhold til halvåret før. Danskerne sendte i alt knap 4,4 millioner MMS-beskeder, og Telia tog altså den største del af kagen.
Netop det har konkurrenterne fået øjnene op for, og de har siden kopieret Telias Xpress-produkt, der giver ubegrænset forbrug af SMS'er.
I Telias fodspor
Blandt dem er Telmore, som i år har oplevet stor kundetilgang, men alligevel kigget misundeligt på Telias store succes med SMS-beskeder.
- Det er derfor, at vi for en måned siden lancerede et lignende produkt af respekt for, at Telia så en udvikling, som vi ikke havde set. Vi kan se i de første fire uger, at det virkelig har givet vækst, siger Allan Christiansen, administrerende direktør for Telmore.
Konkurrenternes produkter skræmmer dog ikke Telia, som føler at selskabet har en klar fordel i at have været først på markedet.
- Vi oplever stor vækst med Xpress, selvom alle andre også har det. Nu har vi lige sat minutprisen ned til en krone per minut, og det er også lige for at sige velkommen til konkurrenterne, fortæller Jesper Brøckner Nielsen.
1.600 SMS'er om måneden
Han vil ikke fortælle, hvor mange SMS'er, Xpress-kunderne sender om måneden, men han fik ideen til produktet fra sin egen søn, som sendte over 1.600 SMS'er om måneden.
Ifølge selskabets seneste årsregnskab sender Xpress-kunderne i snit 175 SMS-beskeder om måneden.
En tysk undersøgelse viste i begyndelsen af måneden, at danske mobilbrugere er europamestre i at sende SMS.
Undersøgelsen baserede sig på ældre tal, som viste, at danskerne i gennemsnit sendte 66 SMS-beskeder om måneden - altså væsentligt mindre end de 102 beskeder, de sendte i første halvår af 2004.
De 66 beskeder om måneden var dog nok til at placere Danmark på førstepladsen langt foran både spanske, svenske og finske mobilbrugere.
Relevante links