Det bliver dyrere at købe pc- og konsolspil i fremtiden, hvis man går efter det bedste på markedet, skriver CNN.
Baggrunden for de kommende prisstigninger er først og fremmest, at det bliver langt dyrere at udvikle spil, når næste generations spilkonsoller fra Microsoft og Sony kommer på gaden.
Ifølge CNN har prisen på topspil ligget stabilt på 50 amerikanske dollar (300 danske kroner) de seneste 20 år.
Det ser ud til, at stabiliteten nu bliver brudt, så spillene i højere grad kommer til at følge inflationen i resten af samfundet.
Dyre investeringer
Spilforlaget Activision har ifølge CNN meldt klarest ud og sagt, at spil til næste generation af spilkonsoller bliver 20 til 30 kroner dyrere.
Analytiker John Taylor fra analysefirmaet Arcadia siger, at det er nødvendigt at bruge 60 millioner kroner på udvikling og et tilsvarende beløb på markedsføring, hvis man virkelig vil slå igennem med et spil.
- For at tjene nogen som helst penge på den investering er du enten nødt til regne med et væsentligt antal solgte spil, hvilket er svært i det første år eller to af en spilkonsols eksistens, eller du er nødt til at hæve priserne, siger han til CNN.
Både beløbene og udfordringerne passer nogenlunde på den danske spiludvikler IO Interactive, som i sidste uge fortalte til Computerworld Online, at det bliver langt mere krævende at udvikle spil til næste generations spilkonsoller.
Stor konkurrence
Også verdens største spilforlag, Electronic Arts, har ifølge CNN antydet, at højere spilpriser er vejen frem.
Den danske direktør for Electronic Arts, Claus Due, mener dog, at der også er ting, som peger den anden vej.
- Der er to tendenser. Stigende omkostninger til udvikling og markedsføring tæller for, at priserne går op. Men vi har aldrig haft så meget konkurrence, som vi har nu, og der kan vi se, at prisen er vigtig, siger han.
Claus Due er samtidig talsmand for den danske brancheorganisation for spilfirmaer, Multimedieforeningen, og han tror ikke på højere priser, selv om det ville være ønskeligt.
Differentierede priser
Han mener i stedet, at udviklingen er gået mod mere forskellige priser på forskellige spil.
Samtidig spiller det også ind, hvor meget butikkerne vil tjene på spillene.
Ifølge Claus Due er fortjenesten typisk ned på 15 til 20 procent i dagligvarehandlen, mens specialbutikker skal tjene op mod 35 procent for at få forretningen til at løbe rundt.
På længere sigt kan distribution af spil over nettet dog komme til at ændre hele markedet.
- En eller anden dag kommer det til at ske, det ved alle. Det vil formodentlig komme forbrugerne og producenterne til gode, siger Claus Due.