Spil bliver dyrere efter års pris-stilstand

Efter mange års stilstand er pc- og konsolspil på vej mod højere priser. Det sker, fordi spillene bliver dyrere at udvikle, vurderer flere spilproducenter. Den danske chef for verdens største spilforlag, Electronic Arts, mener, at spil i højere grad vil komme til at variere i pris.

Det bliver dyrere at købe pc- og konsolspil i fremtiden, hvis man går efter det bedste på markedet, skriver CNN.

Baggrunden for de kommende prisstigninger er først og fremmest, at det bliver langt dyrere at udvikle spil, når næste generations spilkonsoller fra Microsoft og Sony kommer på gaden.

Ifølge CNN har prisen på topspil ligget stabilt på 50 amerikanske dollar (300 danske kroner) de seneste 20 år.

Det ser ud til, at stabiliteten nu bliver brudt, så spillene i højere grad kommer til at følge inflationen i resten af samfundet.

Dyre investeringer

Spilforlaget Activision har ifølge CNN meldt klarest ud og sagt, at spil til næste generation af spilkonsoller bliver 20 til 30 kroner dyrere.

Analytiker John Taylor fra analysefirmaet Arcadia siger, at det er nødvendigt at bruge 60 millioner kroner på udvikling og et tilsvarende beløb på markedsføring, hvis man virkelig vil slå igennem med et spil.

- For at tjene nogen som helst penge på den investering er du enten nødt til regne med et væsentligt antal solgte spil, hvilket er svært i det første år eller to af en spilkonsols eksistens, eller du er nødt til at hæve priserne, siger han til CNN.

Både beløbene og udfordringerne passer nogenlunde på den danske spiludvikler IO Interactive, som i sidste uge fortalte til Computerworld Online, at det bliver langt mere krævende at udvikle spil til næste generations spilkonsoller.

Stor konkurrence

Også verdens største spilforlag, Electronic Arts, har ifølge CNN antydet, at højere spilpriser er vejen frem.

Den danske direktør for Electronic Arts, Claus Due, mener dog, at der også er ting, som peger den anden vej.

- Der er to tendenser. Stigende omkostninger til udvikling og markedsføring tæller for, at priserne går op. Men vi har aldrig haft så meget konkurrence, som vi har nu, og der kan vi se, at prisen er vigtig, siger han.

Claus Due er samtidig talsmand for den danske brancheorganisation for spilfirmaer, Multimedieforeningen, og han tror ikke på højere priser, selv om det ville være ønskeligt.

Differentierede priser

Han mener i stedet, at udviklingen er gået mod mere forskellige priser på forskellige spil.

Samtidig spiller det også ind, hvor meget butikkerne vil tjene på spillene.

Ifølge Claus Due er fortjenesten typisk ned på 15 til 20 procent i dagligvarehandlen, mens specialbutikker skal tjene op mod 35 procent for at få forretningen til at løbe rundt.

På længere sigt kan distribution af spil over nettet dog komme til at ændre hele markedet.

- En eller anden dag kommer det til at ske, det ved alle. Det vil formodentlig komme forbrugerne og producenterne til gode, siger Claus Due.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job