Artikel top billede

Morgen-briefing: Manden bag det trådløse netværk er død / Disney+ stormer frem: Har nået femårs-mål efter 13 måneder / NNIT nærmer sig prestigefyldt Microsoft-certifikat

Manden bag det trådløse netværk er død. Disney+ stormer frem: Har nået femårs-mål efter 13 måneder. NNIT nærmer sig prestigefyldt Microsoft-certifikat. Iværksætter på læringsplatform oplever massiv efterspørgsel. Capgemini hjælper hvalforskere med at spotte kaskelotter via AI.

Godmorgen og velkommen tirsdagens udgave af Computerworlds morgen-briefing.

Inden dagens gøremål tager over, får du her en frisk overflyvning af it-landskabet.

Igen er det redaktionens erhvervsjournalist, Rasmus Ferdinand Ginman, der sidder bag tasterne.

Rigtig god læselyst.

Manden bag det trådløse netværk er død

Norman Abramson, der står bag afgørende udvikling af trådløse computernetværk, er gået bort i en alder af 88.

Professoren udviklede ALOHAnet i slut 1960'erne på Hawaii, der på mange måder er forløber til den teknologi, der i dag benyttes i smartphones og Wifi-netværk.

Det skriver The New York Times.

Det projekt, som professor Abramson udviklede på University of Hawaii, var oprindeligt udviklet til at transmittere data til fjerntliggende skoler på de hawaianske øer via en radiokanal.

Men løsningen, som han og gruppen af forskere udviklede i slut 60'erne og start 70'erne, endte med at være langt mere anvendelig end først antaget. Dele af teknologien findes stadig i nudagens mobiltelefoner, satelliter og wifi-routere.

Det trådløse netværk i Hawaii, der blev tændt i 1971, blev kaldt AlOHAnet. Dette var en mindre, trådløs version af det velkendte ARPAnet, der skulle blive forløberen til internettet.

Disney+ stormer frem: Har nået femårs-mål efter 13 måneder

Disneys streamingtjeneste, Disney+, har fået en særdeles god start på tilværelsen siden lanceringen for 13 måneder siden.

Første udmelding fra selskabet lød, at Disney+ skulle nå mellem 60 til 90 millioner abonneneter inden 2024.

På nuværende tidspunkt har selskabet allerede 86,8 millioner abonnenter.

Derfor opjusterer selskabet nu målet for antal brugere frem mod 2024. Nu sigter Disney efter mellem 230 til 260 millioner betalende brugere inden for fire år.

Det skriver CNBC.

Mediet udnævner samtidig Disney til at være en af de tidlige vindere af "streaming-krigen."

Efter den positive udmelding fra selskabet fredag 11. december skød aktien 13,59 procent i vejret.

NNIT nærmer sig prestigefyldt Microsoft-certifikat

Det danske it-konsulenthus NNIT har netop modtaget Microsoft-certifikatet: “Windows Server and SQL Server Migration to Azure.”

Med dette certifikat indenbords er NNIT kun et skridt væk fra at modtage den prestigefyldte "Azure Expert Managed Service Providers certification," som det første nordiske it-selskab.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

"Vi er begejstrede for at være godt på mod at opnå dette mål, som vil bringe os endnu tættere på Microsoft til fordel for vores kunder. Det er noget, som vi har arbejdet meget hård på at opnå, og jeg er meget stolt af vores dedikerede specialister i vores cloud-organisation på tværs af NNIT," skriver Søren Svarrer Nielsen, Corporate Vice President i NNIT.

Nu er planen at anmode om en uafhængig gennemgang af forretningen i håbet om at opnå certifikatet inden årets udgang. Hvis certifikatet hentes hjem, kan NNIT finde sig i en eksklusiv klub, med kun 80 andre selskaber på verdensplan, fremgår det.

Iværksætter på læringsplatform oplever massiv efterspørgsel

Sahra-Josephine Hjorth har oplevet massiv efterspørgsel på den digitale læringsplatform CanopyLAB, som hun står bag.

Under corona har selskabet fået henvendelser fra 11.000 lærere og 3.800 skoler, der vil have fat i systemet. Selvom hun har fordoblet mandskabet i forretningen, er det kun muligt at servicere 200 skoler ad gangen.

Det skriver Politiken.

Sahra-Josephine Hjorth har designet platformen til danske traditioner og uddannelsesværdier. Udviklingen er sket med afsæt i hendes ph.d, hvor hun kortlagde hvilke pædagogiske værktøjer og samarbejsformer, der bruges i undervisning på danske gymnasier og videregående uddannelser.

Her fandt hun frem til 55 værktøjer, som er blevet oversat til et digitalt univers under CanopyLAB.

Capgemini hjælper hvalforskere med at spotte kaskelotter via AI.

Capgemini har i samarbejde med hvalforskere gjort det muligt at spotte og følge kaskelothvaler.

Projektet tager et nyt AI-redskab i brug, der ved hjælp af machine learning kan identificere tandhvalerne og følge udviklingen i bestanden samt migrationsruterne verden over.

Det skriver selskabet i en pressmeddelelse.

Løsningen, der kører på AWS, kan nemlig kende den enkelte kaskelothval ud fra tusindvis af billeder med 97,5 procents præcision - alene ud fra billeder af halefinnerne.

Det nye værktøj blev opfundet af en række Capgemini-ansatte i forbindelse med selskabets årlige, interne Data Science Challenge.