Massivt bot-læk: 500.000.000 Facebook-brugeres telefonnumre til salg for 125 kroner

Over 500 millioner Facebook-brugeres telefonnumre er fortsat involveret i omfattende data-brud.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Den krypterede besked-tjeneste og sociale-platform Telegram er blevet butiksvindue for et omfattende brud på Facebooks brugernes datasikkerhed.

Netmediet Motherboard rapporterer, at en bot-tjeneste på platformen tilbyder at skaffe telefonnumre på omkring 500 millioner bruger-konti på det sociale medie Facebook.

For et enkelt telefonnummer kræver den automatiserede besked-bot et beløb på 20 amerikanske dollar, svarende til knap 125 kroner. Der tilbydes dog mængderabat, hvor op til 10.000 nummeropslag tilbydes for godt 30.000 kroner.

Ifølge tjenesten tilbydes telefon-oplysninger for brugere fra 19 lande, heriblandt USA, Storbritannien, Canada og Australien.

Ifølge netmediet Motherboard fungerer bot-tjenesten fortsat, hvor der samtidig er konstateret, at skjulte telefonnumre kan erhverves igennem tjenesten.

Ifølge Facebook er de berørte numre knyttet til facebook-konti, som stammer fra før august 2019, hvor en gruppe it-sikkerhedsforskere opdagede, hvordan Facebook brugeres telefonnumre kunne trækkes ud af Facebooks systemer.

Ifølge Facebook er nyere konti ikke berørt af datasikkerhedsbristen.

I september 2019 kom det frem, at omkring 700 millioner Facebook-konti var berørt af det massive telefonnummer-lækt.

Læs også: Kæmpe læk: Millioner af telefonnumre på Facebook-brugere er blevet blotlagt

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S