TDC har mistet knap 30.000 mobil- og tv-kunder på tre måneder: Markedsandelen falder

Danmark største teleselskab har vinkel farvel til knap 30.000 danske mobil- og tv-kunder siden nytår. Antallet af bredbåndskunder er til gengæld uændret i løbet af 2021.

Artikel top billede

Siden nytår har 29.000 danske mobil- og tv-kunder forladt Danmarks største teleselskab TDC.

Det viser koncernens seneste regnskab, hvor konsekvensen af de manglende kunder også kan ses på omsætningen der tager et dyk på mere end tre procent.

Læs mere her: TDC's omsætning og resultat falder trods markante besparelser

Kunderne fordeler sig således, at 18.000 tv-kunder valgte at opsige deres abonnement hos den danske tele-koncern. TDC har dog fortsat mere end én million betalende tv-kunder.

Blandt mobilkunderne er det 11.000 danskere, der siden nytår har forladt selskabet. Her er der dog fortsat 1,951 millioner kunder tilbage i butikken.

Tilbagegangen er dog ikke noget, der bekymrer finansdirektør hos TDC, Lasse Pilgaard.

Han understreger, at selvom antallet af privatkunder er fladet så hjælper erhvervskunderne på det endelige resultat.

"Overordnet set er vi tilfredse med at kunne sige, at vi har kunne tiltrække 6.000 mobilkunder på tværs af consumer og business," siger Lasse Pilgaard til Computerworld.

Læs også: TDC forventer nedtur i et par år endnu - men vil rette op på faldende omsætning på længere sigt

Taber markedsandel

I 2020 lancerede TDC et nyt lavprisselskab ved navn Eesy. Men finansdirektøren afviser dog, at faldet i privatkunder er fordi det nye selskab ikke lever op til forventningerne.

"Det er ikke fordi vi ikke er tilfredse med udviklingen af Eesy. De gør det rigtig godt, og tager en god bid af det marked, som vi gerne vil have de skal adressere," forklarer han.

Samtidig peger han på coronakrisen, som en af hovedårsagene til, at TDC ikke har været i stand til at tiltrække lige så mange private mobilkunder.

"Vi må erkende at Yousee som forretningsmodel er afhængig af, at butikkerne holder åbent for at kunne sælge telefonabonnementer og telefoner. Når man så har to måneder i begyndelsen af kvartalet, hvor de alle sammen er lukket ned, så har vi svært ved at få solgt lige så mange abonnementer."

Antallet af bredbåndskunder ligger samtidig helt stabilt for TDC. Koncernen har sagt farvel 9.000 privatkunder på bredbåndsområdet men henter tilgengæld et tilsvande antal blandt erhvervskunderne.

Læs også: TDC's tv-krig med Discovery koster tusindvis af kunder: Finansdirektør holder fast i beslutning om brud

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job