Et eksplosivt marked for online markedsføring har skaffet en lille halv million kroner på bundlinjen i første leveår for selskabet Danmark Online, der ledes af den tidligere Eurotrust-direktør og Virus112-stifter, Brian Mertz Pedersen.
Brian Mertz Pedersen trådte ud af Eurotrust i december 2003 og gik måneden efter i gang som selvstændig i Danmark Online, der i april købte hovedparten af selskabet Copenhagen Interactive, som fokuserer på online markedsføring.
Det første regnskabsår for Danmark Online viser, at Brian Mertz Pedersens karriereskifte måske var en klog ide, for det blev i hvert til et overskud på en lille halv million kroner på bundlinjen.
- Jeg stoppede i Eurotrust i december, og vi startede først op i januar, og det er lykkedes at få et positivt resultat, så det er vi meget glade for. Men det er også et marked i vækst, siger Brian Mertz Pedersen.
Satser på stor vækst
Selskabet med i alt 18 ansatte oplyser ikke omsætningen, men bruttofortjenesten blev på 2,2 millioner kroner og Brian Mertz Pedersen satser på stor vækst fremover.
Danmark Online Aps | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003/04 | - |
Bruttofortjeneste | 2,2 | - |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,6 | - |
Resultat før skat | 0,6 | - |
Resultat | 0,4 | - |
Egenkapital | 1,2 | - |
Antal ansatte | 7-9 | - |
I regnskabstallene er Copenhagen Interactive ikke regnet med, da Danmark Online kun ejer 55 procent af selskabet. De to firmaer deler dog allerede adresse og hjemmeside, og det er meningen, at de på et tidspunkt skal slås sammen.
For at sætte skub i væksten er Danmark Online i første omgang blevet omdannet fra et anpartsselskab til et aktieselskab, hvor tidligere folketingsmedlem Niels Ahlmann-Ohlsen og den tidligere Aston-direktør Torben Aagaard er med i bestyrelsen.
- En professionel bestyrelse skal udvide selskabets netværk og kundekreds. Niels Ahlmann-Olsen har for eksempel et meget stort kundenetværk inden for offentlige institutioner, siger Brian Mertz Pedersen.
Betalte søgninger
Danmark Online satser specielt på betalte søgninger og klikbaseret annoncering via Google, Overture og E-Spotting.
Selskabet bruger et værktøj fra den lille Frederiksberg-virksomhed Traceworks, som gør det muligt at spore effekten af onlinemarkedsføring.
Markedet for betalte søgninger oplever dog en eksplosiv vækst, og Denmark Online er derfor ikke alene om at byde ind på området, hvor en række små firmaer har lugtet guld.
Brian Mertz Pedersen mener, at konkurrencesitutationen minder om sikkerhedsmarkedet, hvor han selv var med til at stifte Virus112, der for få uger siden blev solgt fra Eurotrust til Comendo.
- Med et marked i vækst vil der altid komme mange små udbydere, men på et tidspunkt bliver markedet konsolideret, og vi forventer at være blandt de stærke, der overlever, siger Brian Mertz Pedersen.