Anmeldelse: Mario og slænget inviterer på golf-eventyr

Golf forbindes oftest ikke med beskidte tricks, benspænd og skulderskub, men Nintendo har i denne ombæring lavet lidt om på reglerne.

Det kan virke en smule underligt, at Nintendo er den sidste af konsol-giganterne, der endnu bruger sit velkendte karaktergalleri til at sine deres spil og konsoller. Den slags har hverken Xbox eller PlayStation tid til, og derfor ser man også sjældent udgivelser som Mario Golf: Super Rush andre steder end hos Nintendo, og det er lidt ærgerligt, når det nu fungerer så fint.

Marios nyeste golf-eventyr er opbygget som de fleste af seriens tidligere udgivelser, og den digitale fortolkning af Golf-sporten er holdt så simpel at alle kan være med. Faktisk kan man i vid udstrækning klare sig med kun en knap og et analogstick, mens de mere avancerede muligheder primært er til dem, der ønsker at optimere deres teknik.

Simpliciteten virker dog og lader alle komme i gang hurtigt og sikkert, hvilket også giver mod på at udforske de forskellige spilmuligheder.

En lille golf-glad by

For mange vil det mest oplagte sted at starte det hele være med historie-muligheden, hvor man som entusiastisk amatør ankommer til en lille golf-glad by, og hurtigt rekrutteres af de lokale golf-eksperter, der glædeligt lærer fra sig af forskellige teknikker og tricks. Hvor denne del af eventyret tidligere har været kraftig inspireret af forskellige rollespils-tiltag, er det hele denne gang blevet slebet så meget til, at der ikke er meget dybde tilbage og grundende til at fortsætte hurtigt kommer til at mangle.

Historien-delen er dog essentiel at spille sig igennem, hvis man ønsker at åbne op for alle banerne. Derfor må man væbne sig med cirka syv timers tålmodighed, mens alskens semi-ligegyldige karakterer sender fortællinger efter dig i et sprog, der primært består af simple lyde og et overdrevent brug af ”Yeah!” for at vise deres altid tilstedeværende begejstring.

Langt sjovere er heldigvis den nye Speed Golf-mulighed, der kombinerer golf-spillet med simpelt ræs. Ideen er her, at flere spillere på samme tid konkurrerer om at komme først frem til hullet og få puttet golfbolden i hullet. Der er dog naturligvis tilsat et twist til det hele. Derfor tager man selv kontrollen over den valgte figur efter hvert slag for hurtigst mulig at komme frem til ens bold. Det samme gælder dog også for de andre karakterer, og herved startes der således en hektisk kamp, hvor det er muligt at bruge semi-beskidte tricks for at sætte modstanderne ud af kurs.

Bonusser spredt ud på baner

Der skal hurtigt vise sig at være en del strategi i hvilken rute frem til hullet, man tager i Speed Golf, for bonusser er blevet spredt ud over de forskellige baner. Hjerter giver ekstra udholdenhed, der lader den valgte figur løbe i længere tid eller bruge figur-specifikke bevægelser, mens mønter bruges til at oplade figur-unikke slag, som med lidt snilde kan gøre livet ekstra surt for modstanderne.

Speed Golf handler dog ikke udelukkende om at tæve til golfbolden og tage benene på nakken, for til trods for at man her konkurrer om at blive færdig på kortest tid, er det også værd at tage med i overvejelserne at hvert enkelt slag tilføjer 30 sekunder til slutresultatet. Det betyder, at man stadig skal overveje sine slag for at blive færdig hurtigst mulig, men samtidig tage med, at det nogle gange godt kan betale sig at tage et ekstra slag for at komme over på en rute, der indeholder flere bonusser.

Battle Golf er en anden ny spil-mulighed, og her er der i stedet tale om en slags arenakamp. Med ni huller placeret ud over en arena, gælder det om at få sin bold skudt i tre af hullerne, inden modstanderne når at gøre det samme.

Hvert af hullerne forsvinder dog fra banen, så snart en spiller har ramt det, hvilket betyder at det hele hurtigt bliver utrolig hektisk. Tempoet er så højt, at det nogle gange går ud over strategien, og den slags sætter sig desværre også på langtidsholdbarheden.

Et køb værd

Det basale golf-spil fungerer stadig fint i Mario Golf: Super Rush, og har man ikke tidligere stiftet bekendtskab med serien, vil den del af pakken være nok til, at det hele er et køb værd. For dem, der har givet sig i kast med serien før, er nyhederne dog sparsomme og selv tilføjelsen af den sjove Speed Golf-mulighed, vil for mange ikke være nok til at holde det hele friskt.

Mario Golf: Super Rush er en solid omgang golf-underholdning, der både kan være afslappende og intens alt efter, hvilke muligheder man vælger. Veteraner af serien bør dog lige overveje det hele en ekstra omgang.