Artikel top billede

Afpressere truer forfattere med dårlige anmeldelser på Goodreads

Gode eller elendige anmeldelser er udslagsgivende for, hvad vi køber online og hos hvem. Men falske anmeldelser plager forbrugere og virksomheder, koster verdenssamfundet milliarder – og kulturen går heller ikke fri. Senest er kriminelle begyndt at afpresse forfattere med truslen om dårlige anmeldelser på verdens største bogsite.

De fleste af os tjekker Trustpilot, før vi handler på en ny onlineshop, uanset om vi skal have et ton grus til indkørslen eller et par sko. Bare for en sikkerheds skyld. Fuldstændig ligesom vi slår op på Tripadvisor eller Yelp, før vi booker hotel eller restaurant.

Men kan man stole på det, man læser på reviewsiderne? Ikke ubetinget.

Faktisk er der så ufatteligt mange falske anmeldelser i omløb, at World Economic Forum (WEF) i sidste uge estimerede, at det årligt koster verdensøkonomien 152 milliarder amerikanske dollar.

Nogle falske anmeldelser er kunstigt positive og tjener til at fremme et produkt, der måske ikke er så godt endda. WEF anslår eksempelvis, at gode ratings på Yelp næ sten kan fordoble en restaurants overskud.

Andre anmeldelser har den stik modsatte effekt, og Goodreads er et godt eksempel på begge tendenser.

Det Amazonejede Goodreads er uden sammenligning verdens største og mest indflydelsesrige bogsite. Sitets kerne er boganmeldelser fra læsere, og ratingen på Goodreads er en stærk faktor for en bogs salg.

Herunder for, om en forfatter får succes og champagne eller dømmes til fiasko, glemsel og flade håndmadder.

Betalet bot-netværk

Derfor betaler visse forlag brugere eller botnetværk for at producere gode anmeldelser for at booste salget. Sådan har det faktisk været længe, og New York Times skrev endda uddybende om fænomenet helt tilbage i 2012.

Omvendt forsøger kriminelle i stigende grad at afpresse forfattere med trusler om at banke deres rating helt i bund og skræmme læsere væk. Vil man undgå at blive ”bombet”, skal der betales ved kasse ét. Ellers falder hammeren i form af hundredvis af virkeligt ringe brugeranmeldelser.

Det har Time Magazine netop skrevet en stor artikel om. Her vurderer forfattere og forlag, at selv om Goodreads og Amazon ganske vist gør noget for at mindske problemet, så gør de slet ikke nok.

Men det burde de måske. For, som World Economic Forum konstaterer, så skader den rå mængde af falske anmeldelser både virksomheders indtjening samt de forbrugere, der enten lokkes til at løbe elendige produkter – eller som går glip af bedre alternativer. Falske omtaler er helt enkelt ødelæggende for den fri konkurrence.

Og hvad kan vi så selv gøre som forbrugere, der gerne vil gøre det bedste køb – eller finde den næste spændende bog at læse?

Det er der mange gode bud på, men særligt skal man særlig være på vagt, hvis der er skrevet et stort antal meget positive eller meget negative anmeldelser afgivet indenfor et kort tidsrum.

Eller hvis en af de mistænkeligt venlige (eller fjendtlige) brugere har skrevet meget få anmeldelser, er ekstremt unuancerede eller ikke har uddybet anmeldelsen. Eller hvis vedkommende måske endda fremstår småskør og BRUGER ENORMT MANGE STORE BOGSTAVER OG UDRÅBSTEGN!!!

Man skal, kort sagt, bruge lidt mere tid på at læse mellem linjerne og ikke kun fokusere på den samlede karaktér. Så får man langt bedre grundlag at basere sit køb eller ikke-køb på – og undgår (måske) også indirekte at bakke op om snydepelse, der prøver at game systemet.




CIO
10 gratis artikler: Få gode råd fra Danmarks bedste it-ledere