Knas med Sony Ericsson på Sonofons net

Sonofon har den seneste tid haft store problemer på sit mobilnetværk med telefoner fra Sony Ericsson, som ikke kan modtage opkald og SMS'er eller få forbindelse. Sonofon planlægger at opgradere netværket i denne uge for at komme fejlen til livs.

SMS'er, der tager en dag om at nå frem, afbrudte samtaler og en manglende mulighed for at modtage opkald fra andre selskaber har den seneste måned været dagligdag for flere kunder hos mobilselskabet Sonofon.

I hvert fald, hvis de har været udstyret med visse mobiltelefoner fra Sony Ericsson, som har voldet Sonofon en del tekniske kvaler.

Blandt de brugere, som har oplevet problemer, er it-chef Martin Balsby fra tøjfirmaet Lipo Lipo.

Firmaet har knap ti ansatte, der har haft store problemer med kombinationen af den populære T610-telefon fra Sony Ericsson og Sonofons netværk.

- Sælgerne kan snakke med folk og blive kastet af, og så kan der gå lang tid, før de kan snakke igen. SMS'er kommer et døgn efter, de er sendt, og hvis en TDC-kunde ringer til mig, så kan der være tavshed i et halvt minut, fortæller Martin Balsby.

Ingen information

Ifølge ham har problemet stået på en lille måned, uden at Sonofon har informeret om det.

Hos Sonofon fortæller kommunikationsdirektør Karin Hindkjær, at fejlen skyldes et softwareproblem hos Sonofon i forbindelse med GPRS. Hun afviser, at Sonofon har været langsom til at skride til handling.

- Det er ikke en sag, der er blevet syltet. Tværtimod har det været et problem at finde ud af, hvad det var for en fejl, fortæller Karin Hindkjær.

Hun oplyser, at problemet allerede er løst, men i en mail fra Sonofon skriver mobilselskabet, at det først natten imellem mandag og tirsdag i denne uge vil foretage en ændring i netværket.

Indtil da opfordres Sonofons servicefolk til at tage GPRS af kundernes abonnement.

Problemer med flytning

Det vækker bekymring hos Martin Balsby, som føler, at han har et troværdighedsproblem i forhold til de ansatte, hvis teknik han har ansvar for.

- En måned er lang tid. Alle mine brugere ringer til mig og siger, at det Sonofon er noget skrammel, fortæller han.

Problemet bliver ikke mindre af, at Martin Balsby som it-chef har underskrevet en kontrakt på at flytte al telefoni fra TDC til Sonofon.

Efter fem måneder er det dog ikke lykkedes selskaberne at flytte et eneste ud af 20 numre, og han begynder nu at tvivle på, om det var den rigtige beslutning.

De numre, der nu har problemer, er hos ansatte, der er nyoprettet hos Sonofon, efter at aftalen blev indgået.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere