Knas med Sony Ericsson på Sonofons net

Sonofon har den seneste tid haft store problemer på sit mobilnetværk med telefoner fra Sony Ericsson, som ikke kan modtage opkald og SMS'er eller få forbindelse. Sonofon planlægger at opgradere netværket i denne uge for at komme fejlen til livs.

SMS'er, der tager en dag om at nå frem, afbrudte samtaler og en manglende mulighed for at modtage opkald fra andre selskaber har den seneste måned været dagligdag for flere kunder hos mobilselskabet Sonofon.

I hvert fald, hvis de har været udstyret med visse mobiltelefoner fra Sony Ericsson, som har voldet Sonofon en del tekniske kvaler.

Blandt de brugere, som har oplevet problemer, er it-chef Martin Balsby fra tøjfirmaet Lipo Lipo.

Firmaet har knap ti ansatte, der har haft store problemer med kombinationen af den populære T610-telefon fra Sony Ericsson og Sonofons netværk.

- Sælgerne kan snakke med folk og blive kastet af, og så kan der gå lang tid, før de kan snakke igen. SMS'er kommer et døgn efter, de er sendt, og hvis en TDC-kunde ringer til mig, så kan der være tavshed i et halvt minut, fortæller Martin Balsby.

Ingen information

Ifølge ham har problemet stået på en lille måned, uden at Sonofon har informeret om det.

Hos Sonofon fortæller kommunikationsdirektør Karin Hindkjær, at fejlen skyldes et softwareproblem hos Sonofon i forbindelse med GPRS. Hun afviser, at Sonofon har været langsom til at skride til handling.

- Det er ikke en sag, der er blevet syltet. Tværtimod har det været et problem at finde ud af, hvad det var for en fejl, fortæller Karin Hindkjær.

Hun oplyser, at problemet allerede er løst, men i en mail fra Sonofon skriver mobilselskabet, at det først natten imellem mandag og tirsdag i denne uge vil foretage en ændring i netværket.

Indtil da opfordres Sonofons servicefolk til at tage GPRS af kundernes abonnement.

Problemer med flytning

Det vækker bekymring hos Martin Balsby, som føler, at han har et troværdighedsproblem i forhold til de ansatte, hvis teknik han har ansvar for.

- En måned er lang tid. Alle mine brugere ringer til mig og siger, at det Sonofon er noget skrammel, fortæller han.

Problemet bliver ikke mindre af, at Martin Balsby som it-chef har underskrevet en kontrakt på at flytte al telefoni fra TDC til Sonofon.

Efter fem måneder er det dog ikke lykkedes selskaberne at flytte et eneste ud af 20 numre, og han begynder nu at tvivle på, om det var den rigtige beslutning.

De numre, der nu har problemer, er hos ansatte, der er nyoprettet hos Sonofon, efter at aftalen blev indgået.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S