Artikel top billede

(Foto: Iben Valery)

Oplysninger på 52.000 hjemmeværnsfolk lå frit tilgængeligt på internt netværk i ni år

Hjemmeværnet har haft personoplysninger på 52.000 frivillige liggende frit tilgængeligt på et internt netværk i op mod ni år.

Personlige oplysninger som cpr-numre, navne og rangering på 52.000 frivillige hjemmeværsfolk har ligget frit tilgængeligt på et internt netværk i op mod ni år.

Det skriver DR.

Hjemmeværnet oplyser, at de personlige oplysninger er blevet lagt ud på det interne netværk, der blev brugt af ledelsen til at følge til- og afgang af frivillige, ved en fejl.

Udover de frivillige hjemmeværnsfolk, så omfatter sikkerhedsbruddet også ansøgere til styrken. Men det er kun ansatte i Forsvaret, der har kunne tilgå oplysninger, understreges det.

"Netværket, hvor databruddet er sket, kan desuden kun tilgås via en krypteret forbindelse. Det er et krav, at man er sikkerhedsgodkendt, og man er desuden pålagt tavshedspligt for at have denne adgang," oplyser Hjemmeværnet i en kommentar til DR Nyheder.

Hjemmeværnet blev mundtligt advaret om sikerhedsbruddet i slutningen af november, hvorefter de tusindvis af berørte blev orienteret af ledelsen.

Ramt af hackerangreb

Tilbage i september blev Hjemmeværnet ramt af et omfattende hacker-angreb, der gik værnet til at lukkke ned for en række vitale systemer - heriblandt website, mailsystem, Sharepoint og Skype.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere